Kamis, 10 Desember 2020

KOOPERASAUN GOVERNU TIMOR LESTE NO INDONESIA KONABA KONTROLU SASAN TAMA ILLEGAL LIU HUSI FRONTEIRA TERRESTE

 

ABSTRATU

KOOPERASAUN GOVERNU TIMOR LESTE NO INDONESIA KONABA KONTROLU SASAN TAMA ILLEGAL LIU HUSI FRONTEIRA TERRESTE

Frans B.Dos Santos Menezes no Jacinto Elu

Nasaun  Timor-Leste  ne’ebe  hetan  restaurasaun  independensia  iha 20-maiu-2002,  maibe  aspetu  ekonomia Timor-Leste sei depende ba setor ekonomia husi nasaun vizinu sira atu bele responde ba interese nasaun no povu nia nesesidade. Governu hala’o servisu tenki tuir politika ekonimia iha komunidade sira ne’ebe hela iha fronteira, tantu hamenus problema negosiosaun illegal iha linha fronteira. Bazea ba esplikasaun iha leten mak, hakerek nain identifika problema mak hanesan tuir mai ne’e: Falta  sosializasaun  husi  Guvernasaun  rua  ne’e  ba  Fronteira  rua  ne’e husi  nasaun Timor-Leste  ho  nasaun  Indonezia, Menus fasilidade ba seguransa UPF atu hala’o servisu iha bairo sira ne’ebé mak komunidade sira hatama sasan illegal, Menus informasaun ba komunidade sira ne’ebé hela iha fronteira Oe-Silo. No formula ona problema mak Oinsa kooperasaun guvernu Timor-Leste ho Guvernu indonezia konaba kontrolu  sasan tama  illegal liu husi fronteira  tereste ?, ho objektivu peskija hanesan: Atu hatene, Atu analiza no, Atu deskreve problema sira ne’ebé infrenta husi sosidade Oe-Silo iha fronteira illegal.    

Bazeia ba objetivu ne’ebé atu atinji iha peskizasaun mak utiliza enkuadramentu literasia ne’ebe Kompostu husi Teoria Kooperasaun, Teori Governasaun, Teori Nasaun, Teori seguransa, toria kontrolu no Teoria sasan. Bazeia ba tipu  peskiza nee peskizador atu uza iha peskiza ida nee mak peskiza Kualitativu Deskritivu katak atu observa fenomena sira nee akontese iha fatin peskiza ho faktu ka realidade hanesan ho kondisaun neelolos. Ho objetivu atu buka hatene kona-ba atividade importasaun no exportasaun kondisaun seguransa sosial sosidade iha fronteira ne’ebé sidauk iha estabilidade hosi dadus Primariu no Sekundariu.

Hosi análiza rezultadu peskiza ida ne’e peskizador atu deskreve katak kooperasaun guvernu Timor-Leste ho Guvernu Indonezia konaba seguransa ba  kontrolu sasan tama illegal liu husi fronteira tereste lao diak, maibe ladun efisien ka efikas tamba menus membru UPF no ekipamentus sira ne’ebe mak atu ajuda ba servisu patroliamentu, no komunidade sira moris sempre dependensia ba malu iha areia negosiu liu husi dalan illegal tamba laiha kompo de trabalho ba sosiadade sira iha linha fronteira Oe-Silo.

Konkluzaun, katak Fronteira tereste sai hanesan espelho ba nasaun atu nu’une bele dezenvolve ekonomia nasaun nian  iha rai laran no mos dezenvolve ekonomia sosiedade hodi hetan moris diak no prosperidade, tantu hamenus problema negosiosaun illegal.

 

Lian xavi : Kooperasaun, Governu, Kontrolu Sasan, illegal, Fronteira.

 

 

LIAN DAHULUK

 

Timor‑Leste hamrik nudar nasaun independente ida iha 1999 no restaurasaun ninia independensia iha tinan 2000. Timor-Leste hahu  servisu  hamutuk ho nasaun barak no  mos halao kooperasaun ho organizasaun  internasional  oi-oin ho objetivu dezenvolvimentu ba nasaun.  Kooperasaun  ne’ebé  estabelese sai  nudar  espetativa governu  no  estadu nian  oinsa  bele  hadia  povu no  nasaun  ida  ne’e  nia  iha  setor ekonomia, seguransa, politika, social no kultura.

kooperasaun  Timor-Leste ho Indonesia  ne’ebé  akontese  ona  buat  barak  iha  komunidade nia  laran,  ne’ebé  halo  komunidade  hanoin  oinsa  atu  iha kooperasaun hamutuk atu resolve problema hirak ne’ebé mak iha. Liu husi kooperasaun  hirak  ne’ebé  mak iha,  tamba  Timor-Leste  hametin liu ho  nasaun  indonezia,  iha  nivel  entre nasaun  rua  refere  liu-liu  ba  seitor  ekonomia. Tamba  Timor-Leste  hanesaun nasaun  ne’ebé  foun maibe  iha  kooperasaun  ne’ebe  bo’ot  tebes  ho  nasaun  vizinus sira  hodi  garante ba  exportasaun bele lao  ho  diak.

Timor-Leste  nia Restaurasaun independensia  iha  loron  20, fulan  maiu  tinan  2002,  hatudu  ba  mundu  katak  Timor-Leste  hamrik  ho  sentidu patriotismu  no nasionalismu,  tamba  ne’e  nasaun  Timor-Leste  foin  ukun an  iha tinan  senulu  resin,  maibe  Hare’e  husi  aspetu  ekonomia  Timor-Leste  sei  depende ba  setor  ekonomia  husi  nasaun  vizinu  sira  atu  bele  responde  ba  interese nasaun  no  povu  nia  nesesidade.

Iha  konstituisaun  Republika  Demokratika  Timor-Leste  (K-RDTL)  iha  artigu 8 alinnamentu 4 hateten  katak :

 Republika Demokratika Timor-Leste  halao relasaun  internasional  husi  prinsipiu  independensia,  konaba  ema hotu nia diretu, povu nia  autodeterminasaun  ba  independensia,  konaba  protesaun emar hotu-hotu nian respeitu malu ba ida  idak  nia  soberaniu,  integridade  rai  laran  nian  no igualidade entre estadu  sira  labele  halo interferensia ba estadu  ida  idak  nia asuntu  ba  rai  laran.

 

Bajeia ba esplikasaun  intensendente  problema  no  eskoletu  hanoin  ne’ebé maka esplika tia ona  ne’e duni  hakerek  nain fo resposta  provizorio  katak problema  ida  ne’e implementa  tia  intraksaun  ne’ebé  entre  estadu  rua ne’e maibe to’o agora  estadu  sidauk  regula  Ekonomia  sosidade  iha  fronteira,  ho nu’une  estadu  presiza  atu  tau  matan  ba  moris  sosidade  ekonomia   iha  frontiera ne’ebé  prospioridade,  tamba  kondisaun  ekonomia  sosidade  ne’ebé  susar atu atinji  moris  ne’ebé  diak, nu’une  mak  akontese  kazu  negosiasaun  illegal iha frontera  terreste,  problema  ida  ne’e  mos  motiva  estadu  ne’e  tenki  forma desijaun politika ekonimia sosidade iha fronteira  ho  diak  atu  implementa aksaun  relasaun  bilateral ho  nasaun  vizinu  hanesan  indonezia.

Ho  nu’une  komunidade  sira  halo  interaksaun  diak entre  governu  rua  ne’e maski  agora  governu  sidauk  forma  ekonomia  ne’ebe  diak  iha fronteira ,  ho nu’une governu  tenki  fo  no  kuidadu  ekonomia  ba  komunidade  sira  iha fronteira ne’ebe  prosperidade, tamba  kondisaun  ekonomia  iha komunidade  ne’e  difisil  atu sustenta  sira  nia  moris  ne’ebe  prosperidade maski  akontese  problema  illegal  iha fronteira, governu ne’e  hala’o  servisu  tenki  tuir  politika  ekonimia  iha komunidade sira  ne’ebe hela  iha  fronteira.  klalaok  formal  iha  implementasaun kooperasaun  bilateral  iha  nasaun  vizinu   hanesan  indonezia,  atu  nu’une bele prevene obstakulu sira iha fronteira  hotu-hotu  iha  area  social, ekonimia, kultura no  seguransa  iha  nasaun  ne’ebe  foin  dezenvolve .

Fronteira terreste sai hanesan espelho ba nasaun atu nu’une bele  dezenvolve ekonomia  nasaun nian  iha  rai  laran  no  mos  dezenvolve  ekonomia  sosiedade hodi hetan  moris  diak  no prosperidade,  tantu  hamenus  problema  negosiosaun illegal  iha  fronteira  atu  nu’une  sosiadade  labele  dependensia  ba  nasaun  vizinu,  atu  bele hatama  sasan  iha  fronteira liu husi  dalan  illegel.

Problema  ida  ne’e mos  relebante  ho  problema  hirak  ne’ebe  agora akontese entre guvernu Timor-Leste  ho  guvernu  Indonezia  liu-liu  iha  area fronteira Oe-Silo  (Timor-Leste)  ho  suku  Napan  ( indonezia )  katak  tenki  liu  lalais fronteira  illegal,  naok  prosperidade  ne’ebé  minimu  iha  sosidade  fronteira, problema  sira  ne’e  peskiza  hanesan  rezultadu  falta  husi  estadu  katak  parte husi dezenu  politika  nasaun  atu  defende  kontrola  fronteira.

Problema  fronteira  sira  ne’e  to’o  agora  ne’e  sidauk  taumatan  husi estadu  rua ne’e  ho legal no  mos  justu. Dezenvolve  area  fronteira  Oe-Silo  ho TTU (Timor Tenga  Utara) sidauk  forma  sai  merkadu  livre,  tuir  mai rezultadu  ne’e mosu  problema ba  komunidade  ne’ebé  hela  iha  teritori  fronteira  hatama  sasan illegal  iha  area  fronteira  illegal  no  mos  legal, ita  labele  finji  no  toma  konta ne’e  mos sidauk  halao  ho  maksimal,  husi  partensia  seluk  kondisaun ekonomia sosidade  no sosial  sidauk  estabilidade ne’ebé mak maksimu.

Entre komponente  rua  ne’e  sempre  hala’o  negosiasaun  fronteira  informal atu  sustenta  nesesidade  ekonomia  ne’ebe  aumenta  iha  teritoria  fronteira, iha problema  ne’e  wainhira  iha parte  rua  ne’e  hakarak  bandu  ou  taka  fronteira illegal  sei  hetan  problema  ekonomia  ne’ebe  kiak  ba  sosiedade nia  moris  iha teritori  fronteira, tamba  komunidade  nia  moris iha  fronteira  ne’e  depende nia a’an de’it hatama  sasan  liu  husi    fronteira  illegal.

Iha lidun seluk mos tamba menus sosializasaun husi parte governu liu-liu ministero relevante konaba linha fronteira no nia sansaun ba sosidade ne’ebé mak be’e hasae no haklean konesementu sosidade ba hanorin sira nia konesensia hodi labele halo aktus ba negosiasaun liu husi dalan illegal.

Komunidade sira ne’ebé hela besik fronteira menus informasaun, tuir lolo’os iha linha fronteira hotu presija ema sira ne’bé servisu iha kuarentina hodi fo formasaun ba komunidade sira ne’ebé hela besik fronteira atu nune’e komunidade sira labele hatama sasan illegal ou hamenus exportasaun no importasaun sasan tama illegal.

Iha parte seluk mos ita labele hapara komunidade atu hatama sasan illegal

tamba sosidade sira ne’ebé hela besik fronteira depende sira nia an de’it  ba

negosiasaun illegal ho nune’e komunidade mos tenki komprende tamba agora mundu infrenta hela moras ida ho naran covid-19  komunidade tenki hamenus importasaun sasan tama illegal liu husi dalan illegal (jalan tikus). Iha parte seluk mos tamba de’it nesesidade baziku komunidade haluhan no lakon konsensia patriotismu ba dezenvolvimentu no estabilidade iha linha fronteira tamba uza ba hatama sasan illegal.

Ho  nune’e  Hare’e  husi  aspektu  sosial,  relasaun  ne’e  labele  hases a’an no la fasil atu prevene maske polisia seguransa sosiedade iha fronteira  Unidade Patrolimentu iha Fronteira (UPF) tantu mos Tentara Nasional  Indonesia (TNI) no iha  fronteira  sira  aprova  koñese  setusaun  ne’e  sei  husik  hela  akontesementu fronteira  illegal, tamba  komunidade  teritori  Oe-Silo  iha  ninia  kultura  ne’ebé hanesan, ho  komunidade  hirak  ne’ebé  iha  timor  oeste  maibe  mos  sei  akontese nasaun  vizinu  amijade .

Fasilidade ne’ebé polisia unidade patroliamento fronteira (UPF) enfrenta falta ekipamentos hanesan adifisio no radio komunikasaun iha area fronteira Indonesia hodi bele hala’o sira nia funsaun ho diak entre nasaun rua ne’e, tamba ne’e tenki hetan tratamento especial husi estadu atau nasaun rua ne’e bele halao relasaun diak liu husi radio komunikasaun.

Autoridade seguransa nian iha fronteira la sufsiente atu kontrola tomak area fronteira, liu liu iha, eol-balena, saben no noel-ekat, tamba dok husi posto, ne’ebé dala barak ema tama sai, maske ema barak mak hatene konsekuensi husi aktu tama sai maibe iha ema balun ignora hodi la’o ba indonezia hodi hetan nesesidade urjente. Ho nune’eestadu tenki halo postu ba bairo sira ne’ebé ema hatama sasan illegal.

 Relasaun fronteira ne’e maka problema ne’ebé sei diretamente provijirio problema oi‑oin atu nu’une tranzitu no transaksaun iha fronteira fasil atu aumenta beibeik no libre. Negosiasaun  iha  fronteira  presija  tebes liu-liu  ba ema  Timor-Leste. Kuandu  nia hari  obstakulu sira  iha  fronteira,  ne’ebé  sei  mosu  sasan  ne’ebé  tama illegal to’o ikus sei mosu  problema ba  sasan  tama  illegal, liu-liu sasan ne’ebé mak Timor-Leste bele produs.

Iha  teritori  fronteira terreste  Republika  demokratika  Timor-Leste (RDTL) Ho republika Indonezia aspetu politika ne’e influensia  tebtebes husi dimensaun social no kultura. Diminsaun social relebante ho dezenvolve ekonomia no prosperidade sosidade, maibe dimensaun kultura relevante ho relasaun parente/familia sosedade RDTL baliza ho sosidade indonezia. Kondisaun halo possible akontese tamba sei iha buat balu ne’ebé lametin tama iha vigora durante sistema konfigurasaun fronteira nasaun sira ne’ebé klaru entre Republika Tmor‑Leste ho Republika Indonezia sei diretamente halo reuniaun hirak ne’e atu halo konkordansia teritori fronteira. Rabat malu fo inportansia no mos rigoroju sistema seguransa entre  nasaun rua ne’e sidauk bele  hala’o mente konsistensia, potensial  lei  mos  sida’uk  bele  hamrik  lo’os, tamba  sidauk  iha  ninia regras  ne’ebé  lo’os no makas, hodi vigura aktu illegais lina fronteira.

Entau kauza sosiedade iha teritoria fronteira  Oe-Silo  hala’o  negosiasaun illegal atu suplai  material  principal;  fronteira ne’e  mos  servi mudansa  geo territorial  ne’ebé  separasaun  liga ho kultura, parenti  no  familia  ne’ebé  kaer  metin tebes ho komunidade  timor  iha  parte  oeste,  depois  koloka  sai  relasaun ekonimia, iha  problema  sira  iha  leten  ne’e  nia  rejultadu  hetan  dinamismu mudansa situasaun  moris  ekonimia social  iha  sosidade  mos  bele  sustenta  moris ne’ebé  diak  no  prosperidade,  tantu  bele  aumenta  nesesidade  interese  social ekonomia ba  sosidade  teritori  frontera.

Problema  sira  ne’e  importante,  ne’ebé  dalaruma  akontese  iha  teritori fronteira  ne’ebé  sempre  iha  merkadu  illegal, liu-liu iha teritoria  fronteira  sub regiaun Oe-Silo ne’ebé baliza  diretamente  ho  suku  napan, (kecamatan bikomi utara) material  principal  hanesan   fo’os,  masin  midar,   minak  goreng,  susu, manu tolun, masin moruk, no   material sira  ne’ebé hanesan  mina rai, gazoil, gazolina, no mos  ba  material  ne’ebé  okir   hanesan  pupuk, no semente, nst.

Konaba problema transaksaun hatama sasan illegal entre komponente  rua ne’e mutual nesesidade entre ema ida ho ema seluk la’os de’it ba sosidade TTU  maka  hatama  sasan  illegal  ba sosidade  ambenu  Oe-Silo (Timor-Leste). Maibe  dalaruma  sosidade  TTU  mos  sira  iha  nesesidade  baziku importante  ba sira  nia  moris atu  suplai  material  principal  husi  ambenu, Oe-Silo, (Timor-Leste ) hanesan  fo’os,  delos, bir bintang, nst.

Problema  ida  ne’e  tamba  nesesidade  baziku  importante  tebes  ba  parte indonezia  atu  sustenta  sosidade  nia  moris  ne’ebe  harmonia.  Ho  nune’e iha problema  ne’e  hamosu  husi  faktor ne’ebe inflouensia maka  hanesan  hasa’e  folin fo’os  iha  indonezia  ne’ebé  karun liu  duke  folin fos  iha  Timor-Leste,  tantu  no mos  kualidade  material principal  seluk  iha  Timor-Leste  ne’ebe  kapas  hanesan delos,  bir bintang, sagiko,  nst.

Tamba  influensia  husi  familia  sosidade  ne’ebé  vizinu  sidadaun  ne’ebe diferense  no  mos    sosidade  barak  husi  Timor-Leste  ne’ebé  sei  iha  refujiadu iha  NTT  (Nusan  Tengara Timur),  ne’ebé sempre  imigrante  illegal  atu  vizita familia  parente iha Timor-Leste  relebate  ho  kultura  hanesan  srimoni  ritual,  no hola malu, enkuantu  sira  observa  kompania sira  ne’ebé  ki’ik iha  ita  nia  nasaun ne’ebé  fa’an  material  prinsipal  ne’ebe  importa  husi  rai liur ba rai  laran, no mos iha  trata  serveza  produtu  lokal  seluk  husi  nasaun Timor-Leste  hanesan  bir bintang, delos, sagiko, no kualidade ne’ebé diak  teb-tebes.

Entaun atria  sosidade  Indonezia  interese atu  hola sasan  komuditas  ba parte  komprador  sira  iha  nasaun  Timor-Leste. Problema  sira  ne’e  to’o  agora maka  sei  infrenta  obstakulu  ba  relasaun  diplomatiku  entre  indonezia  ho  Timor-Leste no mos  to’o  ikus  halo  Timor-Leste  hala’o kooperasaun ho  nasaun vizinu iha  seguransa  nain  iha  teritori  fronteira  ne’e.

Tamba ne’e  guvernu  tenki  iha  forsa /kapasidade  atu  povu  sira  ne’e  tau konfiansa  liu  husi  buat  ne’ebé  promesa husi estado  sai  realidade,  atu  nu’une povu senti lolo’os  partisipasaun  guvernu  ne’e  iha  povu  nia  le’et,  atu dezenvolve  ekonimia sisidade  iha  fronteira  liu-liu  ba  nasaun  Timor-Leste tomak no mos sosidade ne’ebé  mak hela iha  area  rurais, tamba komunidade ne’ebé sei moris  iha  ki’ak no  mukit.

Bajea  ba  problema  iha  leten  ne’e  katak  servisu  no  dever  husi  estadu Timor-Leste  mak  responsabilidade  ba sosidade tomak  iha  rai  ida ne’e,  ne’ebé kompostu  husi sidade  to’o  sosidade  ne’ebé  iha  suku, atu  dezemvolve  moris ekonomia  sosidade  ne’ebé  lao  ho  balansu.

Iha  pasadu 2019  fronteira  Oe-Silo, kada  fulan  sidadaun  Timor-Leste  husi sosidade tomak husi  ambenu Oe-Cusse  no  sidadaun  Napan, TTU hasoru malu  iha merkadu  frinteira Oe-Silo.  Iha ona merkadu  hasoru malu  iha  fronteira  ne’ebé   iha titulu  kada  fulan  ou semana  daha’at  (4)  ne’ebé  iha  loron  sexta. Ba negosiasaun no  komprador  husi  nasaun  rua  ne’e  hasoru  malu  no  transaksaun iha  pontu fronteira,  tamba  iha  sentimentu  familia ne’ebé  metin  no  kadaves   iha  aktividade kultura  iha  parte  rua  ne’e  husu  fo  hatene  malu,  liu-liu  kuandu  ita hato’o lia fuan  ne’ebe sente tristeza. Nomos iha ema ne’ebe  berani atu tama liu husi fronteira Nasaun, iha  mos  ema ne’ebe tama liu husi  dalan  illegal,  relasaun entre seguransa iha  postu guarda indonesia  no Timor-Leste suficiente harmoni iha parte rua ne’e sira  vizita malu.

Alienda ne’e mos  husi parte  seguransa sidadaun  mesiona  nakonu ho signifikadu familia nian. Kuaze sidadaun hotu-hotu iha ne’eba sei  iha  ninia  be ala  ida no kultura mos hanesan, iha parte  sidadaun Napan  iha ninia parente  iha Timor-Leste ne’ebe atria  entre sira  laiha  pasaporte,  entaun  kauza  ne’e  tama  sai liu  husi  fronteirfa illegal. Sentimento familiaridade ne’e  dala ruma uza  sala. exemplo,  sasan sira ne’ebe  bandu husi  estadu  hanesan  droga, iha mos  naok  sasan husi  Oe-Cusse  ba  kefa no mos husi kefa ba Oe-Cusse.

Maibe  agora  relaciona  ho situasaun  pandemia covid-19  ne’e maka guverno rua  ne’e  hapara  sira nia negosiasaun iha  fronteira, ho nu’une husi nasaun vizinu  indonesi no  Timor-Leste sei la bele hasoru malu tan  ona  liu  husi negosiasaun  ne’ebé  mak  governu  rua  ne’e deside atu  loke  merkadu iha fronteira.

Maski  governu  taka  ona  fronteira  terreste  durante  estadu  emerzensia hodi  evita  propagasaun  surtu  covid-19  husi  nasaun  vizinu tamba  maioria  kazu konfirmadu  iha  Timor-Leste konsidera  hanesan  importadu  husi  nasaun  efetadu, maibe  nafatin  iha  sidadaun  sei hatama  sasan   liu husi  dalan  illegal, tamba komunidade sira  ne’ebé  hela  besik  fronteira  sira  nia  moris  maka  hatama  sasan illegal  hodi  sustenta  sira  nia  moris. Maski  seguransa unidade  patroliamento fronteira (UPF) no tentara nasional indonezia (TNI) halo  patroliamentu  iha  iha fronteira, maibe  komunidade  buka  dalan  atu  bele hatama  sasan  illegal.

Maibe  Governu  Timor-Leste  sei  halo  fatin  izolamentu  (kuarentina), hodi halo  ba ema  sira  ne’ebé  tama  mai  Timor  no ema  sira  ne’ebé  hatama  sasan illegal   sei  hatama  ba  kuarentina  durante  loron 14.

INDENTIFIKASAUN PROBLEMA

Bazea ba esplikasaun iha leten ne’e nu’une hakerek nain identifika problema mak hanesan tuir mai ne’e:

  1. Falta  sosializasaun  husi  Guvernasaun  rua  ne’e  ba  Fronteira  rua  ne’e husi  nasaun Timor-Leste  ho  nasaun  Indonezia.
  2. Menus fasilidade ba seguransa UPF atu hala’o servisu iha bairo sira ne’ebé mak komunidade sira hatama sasan illegal.

 

FORMULASAUN   PROBLEMA

Hare’e  husi  esplikasaun  iha  leten,  nu’une  maka  sai  problema  principal ne’e  sei  formula  peskizador  ne’e  katak:

Oinsa kooperasaun guvernu Timor-Leste ho Guvernu indonezia konaba kontrolu  sasan tama  illegal liu husi fronteira  terreste ?

 

METODOLOJIA PESKIZA

 

PROJETU  PESKIZA

Metode peskiza hanesan maneira ou metodu ida hodi buka hatene buat ida, metodu ne’ebé uza iha momentu hala’o peskiza ida ne’e, katak estudu kazu ho nia la la’ok metodu kualitativu diskritivu no tipu diskritivu, peskiza mós fó definisaun katak meius esforsu ida atu nune’e bele hetan ou hamósu buat foun, no bele detekta faktus ida ne’ebé hala’o uza metodu-metodu Sientifiku.

Tamba ne’e ita bele Hare’e iha teoria tuir mai: Peskiza Tuir Sugiyono iha  buku ne’e nia titulu peskiza kuantitatif, kualitatif  no R&D, hateten  katak  metode peskiza nia bajiku  maka  metode sentifiku  ne’ebé mak ita uza atu hetan dadu  ne’ebé  klaru  ho  objektivu  no  utiliza prova bajeia  ba  karakteristiku  sensia  katak  rasional empiris  no sistematiku  atu hetan responde no deskreve ba  problema  ne’ebé  ita  foti,  nu’une  iha  peskiza  ne’e sei uza metode  peskiza  kualitatif deskreve,  ne’ebé  ho  nia  objektivu  atu  halo deskripsaun,  katak dezeinu ou pintura mente  sistematiku,  faktualidade  no  ezatu konaba fenomenu ou relasaun  ba  eventu ne’ebé mak ita peskiza .metode deskriptivu esforsu atu dezenu krakter  ou situasaun ne’ebé provizorio hala’o peskiza, ho analizasaun problema ne’ebé iha.

Kirk no miller iha lexy. J. moleong ( 2010;4 ) definisaun peskiza  kualitativu prova iha sensia kunesementu social ne’ebé mente fundamentu  depende  husi observador  ba  ema  ne’ebé  di’ak  iha kontinente ne’e  no mos  iha  termu ne’e. Ho utilija aprosimasaun  metodu peskiza  kualitativu  ne’e,  neduni peskiza  sei diretamente  tun  ba  baje  atu  peskiza  obejektu lisaun  no  implementa  intraksaun diretamente  ho  sosidade  ne’ebe  oblektivu  atu  hetan  informasaun  ne’ebé kle’an konaba profisionalizmu  kooperasaun  no  obstakulu  sira  ne’ebé hasoru  no  esforsu ne’ebé hala’o  negosiasaun  illegal iha fronteira. Problema  ida  ne’e  bazea objektivu peskiza  nain  atu  hetan rejultadu  dadu  deskriptivu  hanesan  liafuan hakerek  ou oral husi  ema  sira  no hahalok  ne’ebé  hetan  iha  observasaun.

FOKUS PESKIZA

Fokus peskiza ida ne’e hakerek na’in ho laran kaman foka liu kona-ba, kooperasaun guvernu Tomor-Leste ho guvernu indonezia konaba  kontrolu sasan tama illegal liu husi fronteira terreste.

TIPU DADU

Tipu no dadu ne’ebé hodi hakerek peskiza ida ne’e kompostu hosi tipu no fonte dadu :

  1. Dadu Kuantitativu

Iha tipu dadu ne’e dadu kuanitativu mak dadu ne’ebé mak hanesan metode peskiza esprimenta survey no dadu kuantitativu mak dadu ne’ebé mak iha relasaun ho kategoria, karakteristika tuir pergunta ka tuir liafuan ne’ebé mak iha, dadu kuantitativu ne’ebé sei presija mak, kooperasaun guvernu Tomor-Leste ho guvernu Indonezia konaba seguransa ba kontrolu sasan tama illegal liu husi fronteira terreste. (Sukmadinata 2009:5360).

  1. Dadu kualitativu

Iha tipu dadu ne’e dadu kualitativu mak dadu ne’ebé mak hanesan metode peskiza espriment survey no dadu kuantitativu mak dadu ne’ebé mak iha relasaun ho kategoria, karakteristika tuir pergunta ka tuir liafuan ne’ebé mak iha,

FONTE  BA DADU

  1. Dadu Primaria

Tuir Hasan (2002: 82). Dadu primaria katak dadu ne’ebé hetan ka foti hosi ema primeiru ho metode halo intervista ou dada lia direitamente ho hakerek na’in no respondente iha fatin peskiza ou liu hosi observasaun ne’ebé kle’an, dadu Primáriu nu’udar dadu ne’ebé direitamente kolekta hosi peskizador ho fonte primáriu. Dadu primáriu ne’ebé peskizador hetan direitamente hosi fonte ne’ebé fo informasaun iha fatin peskija hanesan halo intervista ba respondente sira ka husu no hatan.

 

 

  1. Dadu sekundaria

Tuir Hasan, (2002: 58), Dadu sekundaria hanesan dadu ne’ebé hetan hosi formula dokumentus importante relevante ho topiku peskiza ne’ebé mak iha, dadu Sekundáriu nu’udar dadu ne’ebé peskijador hetan indireitamente hanesan liu husi ema seluk ka liu husi dokumentus, dadu sekundariu bele hetan ho maneira le’e, aprende no komprende  liu hosi  media seluk ne’ebé mai husi literatura, jornal sientifiku no livru sira ka dadu husi Edifisiu ne’ebé relevante,

TÉKNIKU HALIBUR  DADU

Tekniku akumulasaun bá dadu sai hanesan pasu importante iha metodu sientifiku, tamba tekniku akumulasaun bá dadu hanesan prosesu ne’ebé sientifiku no padraun ida atu rekolla dadu ne’ebé nesesaria iha peskiza ne’e, hakerek na’in utiliza metodu akumulasaun dadu hanesan tuir mai ne’e:

  1. Observasaun

Observasaun katak hakerek nain hodi hala’o observasaun direitamente iha kampu peskiza kona-ba, instrumentu ne’ebé peskizador uza mak hanesan meius observasaun, metodu ida ne’e uza para atu nune’e observador atu Hare’e no observa direitamente no sai sasin mós ba komunikasaun sosial ne’ebe diak no seguru. Supriyati 2011:46, observasaun hanesan modelu ida atu rekoilu dadu ne’ebe posui personalizasaun baze natural ne’ebe finaliza iha kontestu natural, sala nian igual natural no interaksaun.

 

 

  1. Intervista

Tekniku ne’ebé peskizadór uza mak hala’o intervista direita ho respondent sira, peskizadór sei uza intervista ne’ebé estruturadu iha ne’e sei prepara perguntas ne’ebé mak relevante hodi hakle’an kona-ba informasaun ne’ebé hetan hosi respondente sira, no mos iha peskiza ida ne’e peskizador bele uza (record) hodi halo gravasaun. Carles stewart intrevista hanesan prosesso komunikasaun tau ho objektivu grave no determina prozeto atu troka komportamentu no envolve perguntas no hatan.

  1. Dokumentasaun

Tekniku ida uza hodi fo apoio hakerek na’in wa’inhira foti dadu tuir kestaun sira ne’ebé ezamina, hakerek nain bele hala’o dokumentasaun bá iha area ne’ebé mak iha relevante ho topiku iha hanesan bele foti dezenu sira ne’ebé mak iha relevansia. Tuir paul otlet” internation economic conference 1905 dokumentasaun klaru aktividade especial atu haluha rekolla,prosesso, deviu, intervensaun fali ho espallia dokumentasaun.

INSTRUMENTU PESKIZA

Iha peskiza ida ne’e dadu ne’ebé mak hakerek uza hodi halo peskiza mak hanesan tuir mai ne’e:

  1. Dadu ne’ebé hakerek dadu kualitativu deskritivu.
  2. Hakerek na’in sei ba iha fatin peskiza hodi lori kadernu, lapizeira, telfone lap top, kamera, pasta, hodi halo perguntas atu intervista direita ho respondent sira, no mos hakerek nai’n sei uza rekord hodi halo gravasaun, kamera hodi halo dukumentasaun.

TEKNIKA ANALIZA DADU

Dadu hotu-hotu halibur hamutuk hodi análiza ho metodu kualitativu normative no diskritivuho objetivu atu hatene Analiza Kona-ba Kooperasaun Guvernu Timor-Leste ho Guvernu indonezia konaba seguransa ba kontrolu sasan tama illegal liu husi fronteira terreste mos tau ho informasaun ne’ebé atu rekolla hosi respondente sira iha peskiza nian. Análiza dadu nu’udar prosesu ikus hafoin informsaun ne’ebé halibur ona hodi halo anlizasaun ho kuidadu. Iha prosesu peskiza análiza dadu ho karakter deskritivu, kualitativu en jeral hanesan dokumentus hetan hosi fatin peskiza inklui Hare’e direitamente ba rekursu, dokumentus eskrita no mos matadalan ne’ebé hato’o ba respondente ho utilizasaun lian mak husu ka perguntas ne’ebé nakloke ka aberta atu nune’e respondente bele fó resposta ho fleksibilidade.

Dezeñu/Diagrama 3.1. komponente ba analiza dadu

 

 

 

 

 

 


Observasaun

1. Halibur dadu

2. Redusaun dadu

3. Elaborasaun dadu

4. Konkluzaun no verifikasaun dadu

1. Halibur dadu

Hosi dadu ne’ebé rekolla ona ho observa,intervista no dokumentasaun, prosesu m olok uza dadu refere análiza ho dadu kualitativu nune’e uza liafuan ka fraze tuir definisaun no hanoin iha leten.

2. Redusaun dadu

Redusaun dadu hetan definisaun hanesan prosesu eleisaun hodi hetan simpatia ho simples, abstrasaun no informa dadu brutu ne’ebé mosu hosi notas no mos mosu iha lokalizasaun peskiza nian. Iha kualitativu ne’e hetan simples no bele transforma ho variasaun oioin liu hosi selesaun nebe forte no mos hala’o revista fila fali ba dadu brutu ne’ebe hola hosi lokalizasaun peskiza, hodi hetan dadu ne’ebe lo’os nune’e elabora lolos no pas sai hanesan validade nune’e intrepreta liu hosi fraze ka liafuan ho nune’e hafasil dadu ne’ebe halo ona.

3. Elaborasaun dadu

Elaborasaun dadu hanesan halo rezumu ba dadu ne’ebe halibur ona ka halo rezumu badak ho asaun ne’ebe Hare’e elaborasaun nune’e mak hakerek na’in sei komprende saida mak dau-daun ne’e análiza no foti asaun iha realizasaun peskiza ne’e, hakerek nain fiar katak elaborasaun hirak ne’e sei diak liu hanesan metodu ruma ne’ebe prioridade hodi análiza dadu kualitativu validu.

4. Verifikasasun Dadu

Verifikasaun dadu hanesan halo plataforma fila fali ba notas kona-ba dadu ne’ebe rekolla iha terenu hodi elabora realidade no validade hodi konkluza.

 

RESULTADU NO DISKUSAUN

 

DISKRISAUN NO LOKASI  PESKIZA

Diskrisaun geral lokasi peskiza ida ne’e peskiza sai hanesan sensia ida iha lokasi. problema ne’e relasaun ho fatin peskiza. Iha ne’ebe peskiza nain sempre hasoru problema social ne’ebe hetan iha lokasi refere, entaun fahe peskiza atu bele sai material konsiderasaun iha redasaun teze, lokasi ne’ebe refere iha peskiza ne’e rasik: konaba lokasi nia luan no linha lokasi fronteira  Oe-Silo iha suku bobometo, RAEOA (Regiaun administrative Espesial Oe-Cusse Ambenu), Timor-Leste.

A.     Histori badak ba lokasi peskiza

Histori iha tempu uluk tuir etimulogikamente liafuan  Oe-Silo ne’e, mai  husi liafuan rua mak hanesan oel no silum.  Iha liafuan rua ne’e mai husi liafuan maternal baiqueno, ne’ebe liafuan oel  signifika be’e no Silum signifika husi ai ida ho naran silum ne’ebe moris iha be’e matan ida nia sorin be’e ne babain la maran maski iha tempu bailoron, ho nune’e maka ema sira ne’ebe hela iha area ne’e mak fo naran ba rai ida ne’e ho naran Oe-Silo naran lolos ne’ebe iha leten iha tempu uluk ita nia vis avo sira bolu oel-silum, maibe tuir gerasaun foun bolu deit Oe-Silo.

 

 

B.    APREJENTASAUN DADU

Depois peskiza nain hala’o peskiza no halibur dadu tuir metodu observasaun, tuir mai iha klasifikasaun dadu no analiza dadu, bazeia ba fonte dadu informasaun ne’ebe peskiza nain hetan  iha matadalan intrevista ne’ebe iha posto fronteira Oe-Silo. Ho ida ne’e hakerek nain hetan no hateten katak suku iha posto administrative Oe-Silo, RAEOA ne’ebe halo kooperasaun Governu Timor-Leste ho Governu Indonesia konaba problema negosiasaun illegal iha fronteira Oe-Silo. Hanesan problema ida ba peskiza nain, no agora peskiza nain atu halo peskiza hodi sai hanesan referensia ida atu problema ne’ebe maka iha hodi bele buka solusaun ou halo oinsa atu resolve negosiasaun ne’ebe mak iha fronteira illegal.ho nu’une peskiza nain hetan rezultadu dadu ne’ebe hetan husi komunidade no mos husi perguntas ne’ebe maka haho husi peskiza nain. No dadu ne’ebe maka peskiza nain husu mak nesan tuir mai ne’e:

4.2.1.     Didika ba Unidade Patrolimentu Fronteira (UPF)

1.     governu loke merkadu livre iha fronteira

Tuir respondente hateten katak : Guvernu Timor-Leste presija atu halo duni merkadu livre iha linha fronteira hodi hamenus sasan kontra bandu ne’ebe mak tama husi dalan illegal no mos atu fo vantage ba povu atu bele sosa sasan tuir dalan legal. Tamba iha fronteira ita tenki liu husi dalan legal laos husi dalan illegal sei liu husi dalan illegal taun ne’e kontra ona lei tamba sei la selu taxa ba givernu  no mos sei fo ameasa ba nasaun tamba ita la hatene katak ema sira ne’ebe lao no hatama sasan illegal ne’e lori buat diak ou buat at ba ita nia nasaun Timor-Leste. (Intrevista iha loron segunda dia 1 de setembru 2020 10:00)

 

Bazeia ba hanoin ne’ebe iha leten ho nune peskiza nain konklui katak los duni governu Timor-Leste tenki halo duni merkadu libre iha fronteira atu nune’e ita nia komunidade sira bele lori sasan hodi fa’an iha merkadu ne’ebe mak governu halo ona. Tamba liu husi fasilitasaun hirak ne’e be Governu kria iha linha fronteria hanesan merkadu livre ne’ebe tau iha fronteria ba komunidade sira atu bele halo negosiu hodi atinji komunidade sira nia nesesidade e alende ida seluk mos fo espasu ba hasoru malu ho familia liu husi dalan legal no bele hamenus hanoin sosidade ba utuliza dalan illegal.

2.     Nasaun rua ne’e infrenta dezafiu ba movimento ema no sasan

Tuir respondente hateten katak : wainhira nasaun rua ne’e halo kontratu la liu husi dalan legal liu fali husi dalan illegal entaun nasaun rua ne’e sei infrenta tasa ba nasaun Timor-Leste no nasaun Indonesia no mos sei fo difikuldade ba nasaun rua ne’e liliu ita nia nasaun Timor-Leste, tamba komunidade ne’ebe hatama sasan kontra bandu hanesan sigaru tua no manu-tolu entaun sei fo desvantazen ba nasaun Timor-Leste tamba la selu taxa no mos sasan sira nee iha ita nia nasaun Timor-Leste tama tuir dalan legal  dezafiu ne’ebe mak nasaun rua hetan mak hanesan mos ema ne’ebe hatama sasan kroat no droga liu husi dalan illegal. (Intrevista iha loron segunda dia 1 de setembru 2020 10:02)

Bazeia ba hanoin ne’ebe iha leten ho nu’une peskiza nain hakarak konklui katak Sasan ne’ebe mak tama illegal nu’unka atu selu taxa  no bebeik bebeik ita nia nasaun sei hetan problema bo’ot konaba finansas tamba osan ne’ebe mak liu husi dalan illegal ne’e nunka atu hatama iha banku.

 

 

3.     Hatama sasan illegal husi dalan ida deit ou barak  

Tuir respondente hateten katak : Iha fronteira Oe-Silo ne’e dalan illegal barak, no komunidade sira ne’ebe atu hatama sasan illegal ne’e loron kalan. komunidade sira mos iha maneira oin-oin atu bele hatama sasan illegal ho nu’une ami seguransa sei la hatene sira hodi atu bele kaptura. (Intrevista iha loron segunda dia 1 de setembru 2020 10:04)

 

Haktuir mos husi respondente seluk katak : Kolia kona-ba dalan illegal barak lo’os, para sosiadade atu korta liu ba mai. Problema ba ami siguransa mak menus membru no ekipamentus hodi halo kontrola iha dalan illegal hirak ne’ebe iha, hodi bele kaptura sididaun ne’ebe mak halo negosiu liu hosi dalan illegal. (Intrevista iha loron tersa dia 14 desetebro  2020 10:05)

 

Bazeia ba hanoin ne’ebe iha leten ho nu’une peskiza nain hakarak konklui katak komunidade sira ne’ebe mak hatama sasan illegal ne’e sira nunka hakmatek iha uma hodi buka hatene kona-ba informasaun kontrolu husi parte seguransa UPF hein entaun sira nunka atu la’o tuir no sira buka fali dalan seluk atu sira bele hatama sasan illegal, tamba menus membru UPF no ekipamentus fasilahodi bele taka dalan ba hahalok komunnidade sira ne’ebe mak utiliza froteira ba negosi illegal.

4.     Prosesu sasan tama illegal tuir lei.

Tuir respondente hateten katak : wanhira husi ami seguransa UPF kaptura ema ne’ebe mak hatama sasan illegal konaba sasan, husi ami seguransa UPF sei lori ba intrega iha polisi investigasaun atu nu’une bele lori ba ministeru publiku atu bele investiga tuir lei. Depois sei lori sira ba alfandega atu nu’une bele selu taxa, ne’e tuir prosesu normal mak bele lori ba alfandega. sei la tuir prosesu normal entaun sei la lori ba alfandega sasan ne’ebe mak tuir prosesu normal mak hanesan, mina rai gasoil no gazolinha no sasan ne’ebe mak la tuir prosesu normal mak hanesan sigaru tua manu-tolun no seluk tan. Ami seguransa UPF ami nia servisu mak kontrolu de’it Fronteira no Ami  kaer de’it ema no sasan tama tuir dalan illegal ami sei labele halo  investigasaun atu halao investigasaun ne’e iha polisia Investigasaun nian mak bele hala’o. (Intrevista iha loron segunda dia 1 de setembru 2020 10:07)

 

Bazeia ba hanoin ne’ebe iha leten ho nu’une peskiza nain konklui katak seguransa UPF sei labele halo Investigasaun tamba ne’e laos seguransa nia servisu. Seguransa UPF ne’e nia tomakonta de’it atu kaer ema no kontrola ba ema ne’e mak movimentu iha linha fronteira ou ema hatama sasan liu husi dalan illegal.

5.     komparasaun fronteira Oe-Silo ho fronteira seluk iha Oe-Cusse?

Tuir respondente hateten katak : Hau hanoin frontera hotu hotu iha Oe-Cusse ne’e iha diferensa bo’ot tebes. Hau kompara posto Oe-Silo ho pasabe iha Oe-Silo ne’esasan illegal tama barak liu duke iha pasabe no mos iha posto sira seluk tamba iha Oe-Silo ema hotu brani atu asessu iha dalan illegal. Iha posto seluk iha Oe-Cusse sira mos iha sasan atu tama liu husi dalan illegal maibe ninia volume ne’e la to’o iha  posto Oe-Silo tamba iha posto Oe-Silo ne’e ema kuando hatama mina ne’e dala ruma to’o 250 liter. Iha iha posto seluk hanesan Pasabe, Setrana, Sakato no Leol batan ne’e iha duni sasan illegal hanesan mina no sasan seluk maibe ladun barak tamba ema sira ne’eba dala ruma  tauk. (Intrevista iha loron tersa dia 14 desetebro  2020 10:15)

 

4.2.2.     Didika ba Xefi Suku.

1.     Xefi suku nia hanoin konaba fronteira illegal iha Oe-Silo.

Tuir respondente hateten katak : Konaba dalan illegal iha Oe-Silo iha momento antes sidauk iha moras covid-19 komunidade sira iha fronteira Oe-Silo sira hatama duni sasan illegal hanesan mina rai gasoil no gazolinha maibe agora ita nia nasaun hala’o hela Estado Emergensia tamba moras covid-19 komunidade sira mos tauk atu hatama sasan illegal. iha duni komunidade balun atu hatama sasan illegal iha Estado Emergensia nia laran maibe subar sasan ne’ebe mak nia hatama ho nu’une mak seguransa la toman atu kaer ho nu’une maka sasan illegal tama duni maibe la hanesan uluk sidauk estado Emergensia.(intrevista iha loron sabdo 12 September 2020 oraas 09:01.)

 

Bazeia ba hanoin ne’ebe iha leten ho nu’une peskiza nain hakarak konklui deit katak komunidade sira ne’ebe hatama sasan illegal tauk duni tamba moras covid-19 ho nu’ene mak komunidade sira hamenus ona negosiasaun illegal. komunidade sira mos tauk tamba ita nia nasaun hala’o hela Estado emergensia komunidade sira mos la koi atu hetan baku ou sansaun husi seguransa sira tamba sei bainhira seguransa kaer toman komunidade sira hatama sasan illegal ne’e sira baku no fo sansaun ba komunidade.

2.     Komunidade sira sempre hatama sasan illegal

Tuir respondente hateten katak : Komunidade sempre hatama sasan illegal tamba kampo de trabalho mak la iha ba sira ho nu’une mak maski ita nia nasaun iha hela Estado Emergensia komunidade nafatin hatama sasan illegal atu nu’ne bele sustenta sira nia moris lor-loron. La’os katak agora komunidade hotu-hotu hatama sasan illegal maibe iha komunidade balun de’it maka hatama sasan illegal, maibe sira subar ba seguransa sira komunidade balun tauk seguransa no tauk moras covid-19, agora sira deskansa ona hatama sasan illegal tamba sira respetu duni Estado Emergensia.(intrevista iha loron sabdo 12 September 2020 oraas 09:03.)

 

Bazeia ba hanoin ne’ebe iha leten ho nu’une peskiza nain konklui deit katak komunidade sira hatama nafatin sasan illegal tamba sira nia servisu seluk la iha atu sir abele servisu hodi sustenta sira nia moris. Komunidade sira ne’ebe mak hela besik fronteira mos hamenus ona negosiasaun illegal tamba sira tauk moras no respetu estado mergensia. Laos katak komunidade balun sei hatama sasan illegal maibe sira subar no balun agra la hatama ona tamba Estado Emergensia.

3.     Hanoin konaba sasan tama illegal iha situasaun Estado Emergensia

Tuir respondent hateten katak : Sei sasan illegal maka tama iha situasaun Estadu Emergensia entaun bele hadaet moras covid-19 tamba moras ne’e bele hadaet husi sasan ou husi ita ema nia is karik sasan tama tuir legal ita sei bele simu tamba husi ekipa saude mai rega no leno sasan sira ne’e uza laboratorium. Karik komunidade sira hatama sasan illegal iha situasaun Estado Emergensia ita nia siguransa sira kaer toman sei lori ba hatama iha kuarentina hodi nu’une ekipa husi saude be;e konsulta sira karik sira hadaet ona moras covid-19 husi nasaun vizinho Indonesia. (intrevista iha loron sabdo 12 September 2020 oraas 09:05.)

 

Bazeia ba hanoin ne’ebe iha leten ho nu’une peskiza nain hakarak konklui deit katak sasan ne’e mak tama iha situasaun emergensia entaun bele hadaet moras covid-19 tamba moras kovid-19 hadaet husi kontaktu fisiku ka sasan husi maneira oi-oin. Ho nu’une iha situasaun agora sasan labela tama liu husi dalan illegal bele karik liu husi dalan legal hodi bele revista sasan sira ne’e.

4.     Kria servisu ba ita nia komunidade sira ne’ebe hatama sasan illegal

Tuir respondente hateten katak : Guvernu tenki hanoin atu kria servisu servisu ruma ba komunidade sira ne’ebe mak hela iha area fronteira Oe-Silo, hodi nu’une komunidade sira hala’o servisu atu nu’une bele hamenus negosiasaun illegal ou komunidade sira labele hatama ona sasan liu illegal maibe tuir dalan legal. Sei bain hira governu la kria servisu iha linha fronteira entaun komunidade sira nafatin hatama sasan illegal, tamba komunidade sira nia servisu buka osan mak hatama sasan illegal. Hanesan agora ita hatene no rona katak iha mundu infrenta hela moras ida ho naran covid-19 entaun governu tenki hanoin ba komunidade sira iha fronteira tamba moras covid -19 ne’e perigozu, ho nu’une tenki fo servisu ida n’ebe mak hetan osan lalais ba komunidade sira ne’ebe mak hela besik fronteira atu nu’une sira bele hapara ona negosiasaun illegal. (intrevista iha loron sabdo 12 September 2020 oraas 09:07.)

 

Bazeia ba hanoin ne’ebe iha leten ho nu’une peskiza nain hakarak konklui katak komunidade sira ne’e mak hela besik fronteira ne’e menus servisu husi  governu. No governu mak la kria servisu iha linha  fronteira. Ho nu’une mak komunidade sira hatama sasan illegal atu bele hetan osan hodi sustenta sira nia moris. Governu la koi kria servisu iha fronteira entaun ita nia nasaun Timor-Leste sei hetan moras covid-19 tamba agra mundu infrenta hela moras ida ne’e.

5.     Impaktu komunidade sira hasoru bainhira hatama sasan illegal.

Tuir respondente hateten katak : Impaktu ba komunidade sira ne’ebe mak hatama sasan illegal mak hanesan wainhira sira lori ona sasan illegal atu ba fa’an ita nia seguransa sira UPF sira sei nafatin kaer no lori ba tuir prosesu investigasaun tuir lolos komunidade sira lori ba baje atu fa’an ne’e seguransa labele kaer ona tamba liu ona husi fronteira. Impakto ida tan mak hanesan agora dadaun ita nia nia nasaun hala’o hela estado emergensia sei komunidade sira hatama sasan illegal iha situasaun entaun sei lori sira ba hatama iha fatin ijolado ou karentina no komunidade sira labele hala’o sira nia servisu iha uma hanesan servisu to’os tamba sira tama iha karentina durante  semana rua.(intrevista iha loron sabdo 12 September 2020 oraas 09:10.)

 

Bazeia ba hanoin ne’ebe iha leten ho nu’une peskiza nain hakarak konklui de’it k komunidade sira hetan impaktu barak husi ita nia seguransaa sira tamba seguransa sira la’os kontrola de’it iha linha fronteira maibe sira kontrola iha fatin fatin. Tuir lolos seguransa UPF ne’e  kontrola iha linha fronteira de’it la’os iha fatin hotu-hotu. Impakto ida mak iha estado emergensia nia laran komunidade sira hatama sasan illegal seguransa kaer toman entaun sei lori ba hatama iha karentina durante semana rua.

4.2.3. Didika ba Xefi Aldeia Saben.

1.     Oinsa atu halo kooperasaun diak ho seguransa sira.

Tuir respondente hateten katak : Hanesan ami sira ne’ebe mak kaer servisu iha governu ho nu’une ami tenki servisu hamutuk ho seguransa sira atu nu’une bele kontrola area no mos komunidade sira tamba problema ne’ebe maka mosu iha komunidade ami tenki iha linha kordenasaun ho seguransa atu nu’une bele hare’e komunidade iha adleia ne’e no mos halo seguru aldeia Saben no ba nasaun atu nu’une labele akontese problema iha komunidade liu-liu ba sasan tama tuir illegal tamba agra ita nia nasaun infrenta hela moras ida ho naran covid-19 tamba ne’e tenki servisu hamutuk ho seguransa atu bele hare’e ba ema no sasan tama illegal. (intrevista iha loron kinta dia 15 setembru 2020 oras 14:00)

 

Bazeia ba hanoin ne’ebe mak mensiona iha leten ho nu’une hakerek nain hakarak konklui deit katak seguransa mak lori dame no paz tamba problema hotu hotu seguransa mak asegura no resolve. Problema iha nasaun ou komunidade seguransa mak sempre tun atu hapara problema ida ne’e lilu iha adldeia saben.

2.     governu taka dalan illegal, ba komunidade sira ne’ebe hatama sasan illegal.

Tuir respondente hateten katak : Sei governu atu taka dalan illegal entaun komunidade sira sei araska no sei fila fali ba servisu to’os, ho nu’une sei governu atu taka dalan illegal tenki kria servisu ruma ba komunidade sira atu nu’une sira bele servisu hodi sustenta sira nia moris tamba komunidade moris tuir dalan illegal. (intrevista iha loron kinta dia 15 setembru 2020 oras 14:02)

 

Bazeia ba hanoin ne’ebe mak mensiona iha leten ho nu’une peskiza nain hakarak konklui katak komunidade sira nia servisu mak hatama sasan illegal sei guvernu taka dalan illegal entaun komunidade sira ne’ebe hela iha fronteira  sei hetan problema iha sira nia moris. No sira sei iha hahan atu han tamba servisu iha to’os maibe sira sei la iha osa atu sira hola material seluk no hahan seluk.

 

 

3.     Komunidade hatama sasan illegal maske seguransa sira hein

Tuir respondente hateten katak : Iha komunidade Oe-Silo liliu aldeia saben sira sei nafatin hatama sasan illegal tamba sira nia servisu mak hatama sasan illegal no sira han hemu mos depende ba rezultadu  tuir deit sasan tama illegal. Iha tempu uluk ita timor sei hamutuk ho Indonesia ita nunka iha buat ida, no mos koalia konaba ema atu servisu iha office mos ema Indonesia deit amak servisu ho nu’une ita ukun an ona ita nia komunidade sira tenki buka dalan atu halo servisu no komunidade sira ne’ebe mak hela iha fronteira sira nia servisu mak hatama sasan illegal atu nu’une bele sustenta sira nia moris no mos buka osan atu bele selu sira nia oan nia eskola no mos sosa material eskola nian. (intrevista iha loron kinta dia 15 setembru 2020 oras 14:03)

 

Bazeia ba hanoin ne’ebe mak mensiona iha leten ho nu’une peskiza nain hakarak konklui de’it katak komunidade sira hela besik fronteira sira nafatin hatama sasan illegal hodi sustenta sira nia moris no mos selu sira nia oan atu eskola. Tamba uluk ita ho indonezia ita nia ema sira nunka atu servisu iha office ho nu’une mak agora komunidade sira esforsu buka osan atu selu sira nia oan atu eskola hodi ba future sir abele servisu iha ita nia nasaun Timor-Leste.

4.     vantagen no desvantagen husi sasan illegal.

Tuir respondente hateten katak : Vantage husi sasan illegal mak hanesan halo komunidade sira sempre hetan osan hodi bele sustenta sira nia moris no mos bele selu sira nia oan ba eskola ho ida ne’e mak komunidade sira hetan ninia vantage husi sasan illegal Desvantagen husi sasan illegal mak bele hamate taxa iha nasaun no mos bele lori morans ba ita nia nasaun tamba agrora iha moras ida ho naran ho naran covid-19. (intrevista iha loron kinta dia 15 setembru 2020 oras 14:05)

 

Bazeia ba hanoin ne’ebe mak mensiona iha leten ho nu’une peskiza nain hakarak konklui de’it katak sasan ne’ebe maka tama husi dalan illegal nia iha vantage no desvantagen. Nia vantage mak komunidade sira hetan osan nia desvantagen mak komunidade sira sempre hetan dejafiu husi seguransa sira.

5.     Mensagen ba komunidade sira iha aldeia.

Tuir respondente hateten katak : Fo mensagen de’it ba komunidade sira tamba sempre hatama sasan illegal tuir dalan illegal. Ho nu’une husu ba komunidade sira katak karik hatama sasan illegal tenki kuidadu a’an, ba seguransa no mos tenki kuidadu mos ba moras ida ne’ebe mak ho naran kovid-19 atu nu’une labele hadaet moras ida ne’e mai ita nia nasaun Timor-Leste. No mos kuidadu an tamba iha segunda dia 12/08/2020 ami tuir enkontru ho parte ministeru publika no seguransa sira. no sira hatete sai katak wainhira ema ne’ebe mak hatama sasan tuir dalan illegal kaer kona sei hatama ba kuarentina no mos multa $.200 dolar tamba agora Estado Emergensia. (intrevista iha loron kinta dia 15 setembru 2020 oras 14:06)

 

Bazeia ba hanoin ne’ebe mak mensiona iha leten ho nu’une peskiza nain hakarak konklui de’it katak komunidade sir abele hatama sasan tuir dalan illegal maibe matan moris neon nain ba seguransa sira atu labele kaer toman. Tamba agora iha nia nasaun halao hela estadu emergensia ba moras covid-19 ho nu’une ita nia seguransa sira mos kontrola bebeik ilha linha fronteira.

4.2.3.     Dedika ba Komunidade.

1.     Governu tau matan ba komunidade labele hatama sasan illegal.

Tuir respondente hateten katak : Tuir hau nia hanoin Estado Tenki tau atensaun no tenki haruka seguransa sira hen iha dalan ne’ebe mak ami sempre hatama sasan tuir, Labele hen de’it iha posto hodi Rona deit ema kontakto mak imi foin ba hein ami iha dalan atu kaptura ami. Estado mos tenki kria kampu do trabalho ba ami atu nu’une ami sira ne’ebe mak hela iha fronteira bele servisu hodi ami labele hatama ona sasan illegal. Tamba ami sira ne’ebe mak hela iha fronteira Oe-Silo liliu ami nia aldeia saben 75% ami moris husi fronteira tamba ami hatama mina. (Intrevista iha loron Domingo dia 13 oras 10:00)

 

Bazea ba Sr.Florentino Elu nia hanoin ho nu’une peskiza nain konklui de’it katak tuir lolos seguransa sira Tenki hen iha area ne’ebe maka komunidade sira hatama sasan illegal tuir. Labele hen de’it iha dalan hodi kaptura sira. Komunidade sira mos hakarak atu Governu kria servisu iha fronteira Oe-Silo atu nu’une sir abele servisu hodi sustenta sira nia nesesidade uma laran.

2.     Obstakulo bainhira governu taka dalan illegal

Tuir respondente hateten katak : Obstakolu  ne’ebe mak ami hasoru bainhira Governu Taka dalan illegal entaun hanesan ami sira ne’ebe mak hatama sasan illegal hanesan mina ami sei hetan Obstakolu bo’ot ida mai, tamba ami nia moris mak hatama sasan illegal. Sei Governo atu taka dalan illegal entaun Governo Tenki Tun halo peskiza iha Oe-Silo liliu iha ami nia aldea Saben tamba ami iha aldea ne’e kuaze barak maka moris tuir dalan Ilegal. Ami sira ne’ebe mak hatama sasan illegal ami nunka atu halo problema iha dalan illegal no ami mos nu’unka hatama Droga ami hatama de’it Mina hodi fan hetan osan para bele sustenta ba moris no haruka oan ba eskola. Sei governu taka dalan illegal entaun ami hetan problema bo’ot ba ekonomia. (Intrevista iha loron Domingo dia 13 oras 10:02)

 

Bazeia ba hanoin ne’ebe mak mensiona iha leten ho nu’une peskiza nain hakarak konklui de’it katak komunidade sira sei hetan Obstakulu sei bainhira Governo Taka dalan illegal. komunidade sira mos husu Governu atu tun hodi hare’e ho matan ba komunidade sira ne’ebe mak hela iha linha fronteira. Tamba komunidade sira ne’ebe mak hatama sasan illegal sira mos hatene katak sasan ne’ebe mak Estado bando sira la hatama sira hatama mak mina deit.

 

 

3.     Polisi UPF taka iha dalan illegal

Tuir respondente hateten katak : Sei Polisia UPF sira taka dalan illegal ida ne’e depende fali ba ita nia Estado sei sei sira kria servisu ruma ba ami, entaun ami la iha impakto tamba estado fo kria ona servisu ba ami, iha Oe-Silo kuaze ami moris husi fan sasan  tama-sai iha linha Fronteira. (Intrevista iha loron Domingo dia 13 oras 10:04)

 

Bazeia ba hanoin ne’ebe mak mensiona iha leten o nu’une peskiza nain hakarak konklui de’it katak komunidade sira hare’e de’it ba estado sei hakarak taka dalan illegal entaun tenki kria servisu ba sira tamba sira iha Oe-Silo kuaze moris hanesan negosiante tuir dalan illegal ou selae governu halo parseru ho komunidade no kria grupu koperativa agrikultures atu nune bele hasae sira nia produtu local (povu kuda governu mak sosa).

  1. Seguransa UPF kaer komunidade ho sasan illegal.

Tuir respondente hateten katak : Hanesan komunidade ida ne’ebe mak hatama sasan illegal katak Sei kaer ami nia sasan illegal hanesan mina entaun sei Lori ba iha ministeru public atu tuir  prosesu investigasaun hodi nu’une ami bele multa ou ba estado sei ami la multa entaun sasan sira ne’e ami sei la buka tuir atu foti fali. (Intrevista iha loron Domingo dia 13 oras 10:05)

 

Bazeia ba hanoin ne’ebe mak mensiona iha leten ho nu’une peskiza nain hakarak konklui deit katak sei siguransa mak kaer toman komunidade sira mak hatama sasan illegal hatama sasan illegal entaun komunidade sira sei ba tuir investigasaun atu nu’une sir abele multa sei sira la multa entaun sasan sira ne’e sira mos la buka tuir atu husu fila fali.

 

 

5.     Karta lisensa ba governu hodi bele hatama sasan illegal?

Tuir respondente hateten katak : Hanesan komunidade ami hare’e de’it ba ba ita nia nai ulun bo’ot sira sei sira hakarak ami halo karta lisensa entaun ami halo hodi bele ami hatama mina ita nia seguransa sira labele ka’er sei ita nia nai ulun sira la fo lisensa ba  ami atu ami halo karta entaun ami mos tuir deit maibe ami nafatin hatama sasan tuir dalan illegal. Ami hatama mos ami nunka halo problema iha linha fronteira  no ami nunka hatama sasan seluk ne’ebe mak Estado bando. (Intrevista iha loron Domingo dia 13 oras 10:07)

 

Bazeia ba opiniaun ne’ebe maka temi ona iha leten entaun bele koalia katak sistema ou kondisaun ne’ebe maka iha afronteira Oe-Silo oras ne’e bazeia ba governu, no mos bazeia ba prosesu kodigo penal, ho nu’une maka komunidade sira viola regras lei nian luando halao negosiasaun illegal nunka atu selu taxa iha governu Timor-Leste, problema iha ne’e halo inpakto hasoru kresimento ekonomia nasaun Timor-Leste, portanto governu tenki esforsu atu finaliza no hamenus negosiasaun iha fronteira refereatu sasan hotu-hotu lao tuir lei ou dalan legal. problema ne’e sei labele husik ba kotuk, sei lae bele hasa’e  problema iha linha fronteira.

ANALIZA NO INTERPRETASAUN DADU

Iha análiza rezultadu peskiza ida ne’e peskizador atu deskreve kona-bá rezultadu peskiza ne’ebé durante hala’o peskiza iha afronteira Oe-Silo ho titlu Kooperasaun Guvernu Timor-Leste Ho Guvernu Indonezia Konaba  Seguransa  Ba Kontrolu Sasan Tama Illegal Liu Husi Fronteira Terreste. Husi ne’e mak hakerek nain analiza dadu hodi utiliza metodologia kialitativu deskritivu nomos deskreve kona-bá  sintomas ne’ebe iha hodi intepretasaun ho enkuadru teoria hirak ne’ebe mak relevate.

Relasiona ho assuntu iha leten ne’ebé hato’o husi informador sira nia hanoin, nu’udar peskizador iha área refere fó análiza katak Fronteira terreste sai hanesan espelho ba nasaun atu  nu’une  bele  dezenvolve ekonomia  nasaun nian  iha rai laran  no mos dezenvolve ekonomia sosiedade hodi hetan  moris diak  no prosperidade,  tantu  hamenus  problema negosiosaun illegal iha fronteira atu  nu’une  sosiadade  labele  dependensia  ba  nasaun vizinu ne’e,  atu  hatama  sasan  iha fronteira liu husi dalan illegal tamba se’e menus rekursu ba membru no  fasilidade ne’ebé polisia Unidade Patroliamento Fronteira (UPF) enfrenta falta ekipamentos hanesan adifisio no radio komunikasaun iha area fronteira Indonesia hodi bele hala’o sira nia funsaun ho diak entre nasaun rua ne’e iha fronteira la sufsiente atu kontrola tomak area fronteira, liu liu iha, eol-balena, saben no noel-ekat, tamba dok husi posto, ne’ebé dala barak ema tama sai, maske ema barak mak hatene konsekuensi husi aktu tama sai maibe iha ema balun ignora hodi la’o ba indonezia hodi hetan nesesidade urjente. Ho nune’estadu tenki halo postu ba bairo sira ne’ebé ema hatama sasan illegal.

Problema  ida  ne’e mos  relebante  ho  problema  hirak  ne’ebe  agora akontese entre guvernu Timor-Leste ho guvernu Indonezia liu-liu iha area fronteira Oe-Silo  (Timor-Leste)  ho suku Napan (indonezia), katak Problema  fronteira  sira  ne’e  to’o  agora  ne’e  sidauk  taumatan  husi estadu  rua ne’e  ho legal no mos justu hodi Dezenvolve area fronteira Oe-Silo  ho TTU (Timor Tenga  Utara) forma sai merkadu  livre, tamba ne’e hatudu  rezultadu ne’e mosu problema ba komunidade ne’ebé hela iha teritori  fronteira  hodi halao aktividades hatama  sasan illegal  iha  area  fronteira as liu husi dalan  legal.

Entre komponente rua ne’e sempre hala’o negosiasaun  fronteira  informal atu  sustenta  nesesidade  ekonomia  ne’ebe aumenta  iha  teritoria fronteira, iha problema  ne’e wainhira  iha parte rua ne’e  hakarak  taka  dalan meitin ba dala fronteira illegal sei hetan problema ekonomia ne’ebe bele aumenta kiak ba  sosiedade nia  moris  iha teritori  fronteira, tamba  realidade komunidade sira nia  moris iha fronteira ne’e depende nia a’an de’it ba hatama sasan liu husi fronteira  illegal.

Hosi análiza rezultadu peskiza ida ne’e peskizador atu deskreve katak kooperasaun guvernu Timor-Leste ho Guvernu Indonezia konaba seguransa ba  kontrolu sasan tama illegal liu husi fronteira terreste lao diak, maibe ladun efisien ka efikas tamba menus membru UPF no ekipamentus sira ne’ebe mak atu ajuda ba servisu patroliamentu, no komunidade sira moris sempre dependensia ba malu iha areia negosiu liu husi dalan illegal tamba laiha kompo de trabalho ba sosiadade sira iha linha fronteira Oe-Silo, tamba sidauk hetan tau-taumatan maksimu husi estadu  rua ne’e ho legal no mos justu hodi Dezenvolve area fronteira Oe-Silo  ho TTU (Timor Tenga  Utara) ba iha forma sai merkadu  livre,  tamba ne’e hatudu  rezultadu ne’e mosu problema ba komunidade ne’ebé hela iha teritoriu  fronteira hodi halao aktividades hatama sasan illegal  iha areia  fronteira as liu husi dalan  legal.

Ho problema  hirak  ne’ebe  akontese, mak persija guvernu Timor-Leste ho guvernu Indonezia liu-liu iha area fronteira Oe-Silo (Timor-Leste)  ho suku Napan (indonezia), tenser iha estrategia politika oinsa atu iha  kooperasaun  hamutuk atu resolve akontesementu ba hatama sasan illegal iha linha fronteiria Oe-Silo. Tamba liu husi  kooperasaun ne’ebé  metin entre guvernu Timor-Leste ho guvernu Indonezia liu iha areia fronteira, mak se’e hasae nivel rendementu ekonomia ba nasaun rua, liu-liu komunidade ne’ebé hela iha teritoriu  fronteira  Oe-Silo (Timor-Leste) no Napan (indonezia). Tamba laiha nasaun ida iha mundu mak moris mesak, maibe tenki halo dependensia ba malu entre nasaun ida ho nasaun seluk hodi atinji objetivu ruma. Bazeia ba rezultadu peskiza  ne’ebe mak esklare ona, mak peskizador halo sengkronizasaun ho enkuadru teori husi  peritus  Soekanto  (1990:72)  hateten katak  : “Kooperasaun nu’udar esforsu ida entre ema individua ka grupu atu atinji objetivu ruma hamutuk, fundasaun hosi kooperasaun ne’e akontese hosi interese ne’ebé hanesan iha ne’ebé fundasaun ne’e rasik sai baze atu resolve problema oioin hamutuk liu hosi mekanismu kooperasaun ida.”

Liu  husi matenek nain nia hanoin iha leten, mak peskizador atu konklui katak, kooperasaun ne’e hanesan servisu hamutuk entre ema ida ka grupu hodi atinji objetivu ruma. Laiha nasaun ida mak moris mesak, maibe tenki halo interdependensia ba malu entre nasaun ida ho nasaun seluk hodi bele alkansa nesessidade hamutuk. No kooperasaun ne’e rasik akontese Tamba iha dejeju hosi ema individu, grupu ka nasaun sira, atu servisu hamutuk ho ne’e atu bele apoiu no suporta malu liu husi aspektu ekonomia ba aktividades hatama no sosa sasan ne’ebe mak tuir dalan legal.

 

LIAN MAK TAKAK

A.    Konkluzaun

Bazeia ba rejultadu peskiza konaba kooperasaun Governu Timor-Leste ho Governu Indonesia konaba kontrolu sasan tama illegal liu husi fronteira terreste oe-silo. Relasiona ho assuntu iha leten ne’ebé hato’o husi informador sira nia hanoin, nu’udar peskizador iha área refere atu konklui katak Fronteira terreste sai hanesan espelho ba nasaun atu  nu’une  bele  dezenvolve ekonomia  nasaun nian  iha rai laran no mos dezenvolve ekonomia sosiedade hodi hetan  moris diak  no prosperidade,  tantu  hamenus  problema negosiosaun illegal  iha  fronteira atu  nu’une  sosiadade  labele dependensia ba produtu nasaun vizinu atu  hatama sasan iha fronteira liu husi dalan illegal.

Hosi análiza rezultadu peskiza ida ne’e peskizador atu deskreve katak kooperasaun guvernu Timor-Leste ho Guvernu Indonezia konaba seguransa ba  kontrolu sasan tama illegal liu husi fronteira terreste lao diak, maibe ladun efisien ka efikas tamba menus membru UPF no ekipamentus sira ne’ebe mak atu ajuda ba servisu patroliamentu, no komunidade sira moris sempre dependensia ba malu iha areia negosiu liu husi dalan illegal tamba laiha kompo de trabalho ba sosiadade sira iha linha fronteira Oe-Silo, tamba sidauk hetan tau-taumatan maksimu husi estadu rua ne’e ba sira nia  komunidade nia moris ho legal no mos justu hodi Dezenvolve area fronteira Oe-Silo ho TTU (Timor Tenga  Utara) ba iha forma sai merkadu  livre,  tamba ne’e hatudu  rezultadu ne’e mosu problema ba komunidade ne’ebé hela iha teritoriu  fronteira hodi halao aktividades hatama sasan illegal  iha areia  fronteira as liu husi dalan  legal.

Tamba ne’e mak, persija guvernu Timor-Leste ho guvernu Indonezia liu-liu iha area fronteira Oe-Silo (Timor-Leste)  ho suku Napan (indonezia), tenser iha estrategia politika oinsa atu iha  kooperasaun  hamutuk atu resolve akontesementu ba hatama sasan illegal iha linha fronteiria Oe-Silo. Tamba liu husi  kooperasaun ne’ebé  metin entre guvernu Timor-Leste ho guvernu Indonezia liu iha areia fronteira, mak se’e hasae nivel rendementu ekonomia ba nasaun rua, liu-liu komunidade ne’ebé hela iha teritoriu  fronteira. 

B.    Sujestaun

1.     Husu ba governu, liu-liu Ministerio kompetente hodi hametin liutan koperasaun ho nasaun vizinho Indonesia no promove merkadu iha linha fronteira Oe-Silo, no hasae ita nia produtu sira iha rai-laran, hodi hamenus sasan importasaun husi nasaun seluk, atu nune’e labele dependente demais ba sasan importasaun husi nasaun seluk.

2.     Fahe informasaun no apoiu ba komunidade sira  iha fronteiria Oe-Silo hodi promove produtu komunidade sira nian iha rai-laran  atu nune’e labele dependente demais ba produtu importasaun husi nasaun seluk, tanba jeralmente Timor-Leste sei dependete makas ba sasan importasaun husi nasaun seluk.

3.     Husu ba Ministerio kompetente hanesan ministerio  defeza e siguransa tenki tau atensaun ba iha areia fronteria liu-liu ba membru UPF ho nia ekipamentus no fasilidade ne’ebe mak suporta ba servisu.

4.     Governu tenki konkretiza sosializasaun ho komunidade iha area fronteira, atu bele komunidade mos bele arepende hodi bele hamenus problema negosiasaun illegal iha fronteira oe-silo.

5.     Seguransa Timor-Leste ho seguransa Indonesia tenki halo kordenasaun atu bele ajuda malu iha linha Fronteira entre Timor-Leste ho Indonesia, karik ema lori sasan liu husi dalan illegal entaun seguransa iha nasaun rua ne’e bele halo komunikasaunliu ba malu liu husi via telefon atu foti asaun ba ema ne’ebe lori sasan illegal liu husi dalan illegal. Tenki liu husi dalan legal atu nu’une bele selu tasa ba iha estado.

C.    Rekomendasaun

            Bazeia ba rejultadu peskiza konaba kooperasaun Governu Timor-Leste ho Governu Indonesia konaba kontrolu sasan tama illegal liu husi fronteira terreste oe-silo mak, peskizador atu rekomenda hanesan tuir mai :

  1. Husu ba governu atu bele kria merkadu permanete iha linha fronteria Oe-Silo, ate nune komunidade iha fronteiria labele halao aktividade illegal
  2. Husu ba governo hodi hari edifisiu posto seguransa iha dalan illegal.
  3. Husu ba entidades hotu iha linha fonteria atu labele utiliza dalan illegal ba intrese pribadu.

 

REFERENSIA

A.    Fonte Livru

Sugiono,(2014:247), judul buku metode penelitian kualitatif,penerbi: afabetaa Bandung

Abdulsyani, (1994) sosiologi skematika, teori, dan terapan, Jakarta:bumi aksara.

Hotma p.sibuea,(2010), ilmu negar.jakarta:bumi aksara

Ramdani wahyu (2007),Etika pemerintahan. jakarta.

  1. Fonte internet

Teorikooperasaun:https://www.makalah-nkp.com/2018/01/teori-kerjasama-implementasi-dan.html?m=1

Teori Nasaun :http//digilib.uin-suka.ac.id/23170/1/12360047

Teori siguransa:http://eprints.polsri.ac.id/4326/3/FILE%20III.PDF

Teori seguransa: born no flupi (2004) http:// ejournal. uki. ac.id/ index. php/sp/article/view/466/353

Teori governu:http://clemen 9391.blogspot.com/normal-0-false-false-en-us-x-none.html?m=1

Teoti fronteira : soegijoko ( 1994: 154) jurnal PWK.Nomor 15 oktober 1994

Teori fronteira: Tobies (2003) https:// agupubs. onlinelibrary. wiley. com/doi/ full/10.1029/2003JE002099