Minggu, 04 September 2022

OINSA MAK ITA BELE SAI HANESAN EMPREENDEDORISMU INOVATIVU





produsaun hahan ikan
produsaun axisoris xavi


Empreendedorismu Inovasaun KULINARIU KA NEGOSIU AI-HAN

autor Frans Belarmino D.S. Menezes

 Inovasaun negósiu mak prosesu hodi aplika ideia foun, kreatividade, no ideia foun sira ne'ebé relasiona ho hadi'a produtu ka servisu marka ida nian. Inovasaun iha negósiu nia objetivu mak atu responde ba nesesidade konsumidor sira-nian, manán lukru, no sei eziste nafatin iha kompetisaun merkadu.

 Emprezariu ida-idak, maski iha liña negósiu naran deit, tenke sempre halo inovasaun husi tempu ba tempu hodi mantein no aumenta susesu negósiu nian. Ita labele laran-susar no para inovasaun tanba kompetisaun negosiu maka'as tebes iha nasau Timor-Leste, Hahu husi restorante, caffe to ona kantina, ne’ebe hodi hamosu inovasaun ideias ba vendedor Negosiu kulinariu ai-han iha estra ninin. Ne’ebe sira nia kreatividades inovasaun liu husi produsaun ai-han ne’ebe oferese ba publiku (konsumidoris).

Negosiu kulinariu ka negósiu ai-han mak negósiu ida-ne'ebé nunka mate. Tanba hahán mak ema hotu buka liu. Maske negósiu ne'e la iha risku ho nia aumentu, tun no dezafiu hotu, negósiu ne'e sei bele sobrevive. Negosiu kulinariu nia konvidadu halo emprezáriu sira ne'ebé sei halo negósiu ne'e iha sira-nia inovasaun rasik ka kreatividade. Atu nune'e produtu ne'e iha vantajen kompara ho kompañia sira ne'ebé kompete ho kompañia sira ne'ebé iha sira-nia impresaun rasik no úniku ba konsumidor sira no halo sira fila fali hodi sosa.

Negosiu kulinariu ka negósiu ai-han mak negósiu ida-ne'ebé eskala uma-kain ne'ebé iha oportunidade di'ak ba agora no iha futuru. Iha merkadu bisnis iha kapital nasional (Dili), nesesidade vendedor kantinan Estrada ibu ka ninin, kontinua suli. Haree koñesimentu kona-ba vendedor kantinan Estrada ibun ka ninin, la'ós de'it ba klasse ekonomia kiik maibe bele to ona ba klasse ekonomia mediu, maibé mós ba bele hakat ona ba klasse ekonomia altu tamba Maioria vendedor sira ne’ebe iha halao aktividades refere ho KREATIVU &

INOVASAUN hodi atrai publiku (konsumedoris), sira nia laran au-mesmu mos ho presu neebe mak baratu.

Maibe realidade mak iha, se menus kreatividades husi joventudi hodi hola parte iha Negosiu kulinariu ka negósiu ai-han iha Estrada ninin, hodi espresa sira nia abilidade kreativu e inovasaun ba publiku liu husi aktividades empreendedorismu Negosiu kulinariu ka negósiu ai-han Estrada ibun ka ninin. No joventudi barak refere liu atu ba servisu iha rai liu ho razaun  hanesan : iha rai laran menus kompu servisu, vensimentu la sufisiente, laiha fundus, NSST.

Husi razaun hirak me’ebe mak em-jeral  asiste no rona iha publiku ne’e lahos hanoin ladiak maibe sira (joventudi) hanoin hodi halo flat ekonomia ka blasansu ba osan ne’ebe mak dala wain sulin sai ba rai liu,  hodi fo oportunidade wain mos ba ema estranjeiru hodi utiliza ba oportunidadae negosiu ki’ik no mediu iha rai laran hanesan gorengan domina husi ema javanes, trambulan husi pakistaun, kantina husi ema javanes no pakistaun, NSST.

Hare’e ba dezefius no oportunidade ne’ebe mak joventudi infrenra iha sira nia moris, mak parte governu, mai ho nia asaun husi kada ministeriu relavante ne’ebe apoiu mos husi agensia internasional no nasional sira ne’ebe ejiste iha Timor-Leste hodi hala’o implementa programa sira hanesan formasaun ba kooperativas, empreendedorismu, komesializasaun, ho objetivu atu fanu hikas esperitu joventudi sira hodi kaer nia kuda talin rasik. Meismu joventudi wain hola parte iha formasaun ne’ebe iha, maibe sira barak mos mak laiha konseinsia atu utiliza siensia ne’ebe mak sira hetan hodi implementa iha sira nia moris.

Iha parte balun mos observador atu fanun hikas belun joventudi tomak iha teritorrio Timor-Leste ho lia fuan Ai-kanoik beiala sira nian katak, “SERVISU HANESAN ATAN, HAN HANESAN LIU RAI”. Aumesmu tempu mos atu hatenten deit katak LABELE HAKAFODAK HO SALARIU KI’IK ou BO’OT, MAIBE OINSA ITA ATU JERE ita nia OSAN RASIK.

Liu husi biban ida ne’e observador atu rekomenda ba belun joventudi, katak ba imi ne'ebé hakarak hala'o negósiu kulinariu, iha ideia balun ne'ebé imi bele koko, iha deskrisaun iha kraik…..!

A.    TIPU INOVASAUN EMPREZARIAL

 Inovasaun iha negósiu la'ós de'it katak ita tenke kria produtu ka servisu foun ida, maibé iha tipu inovasaun oioin, hanesan:

 1. Inovasaun Produtu

 Fo buat balun foun ba produtu ida atu korresponde ho tendénsia. Porezemplu, oras ne'e iha

  1. Dosi Torta ho flavores modernu oioin hanesan keju, marmelada, etc.
  2. Hudi, Ai-Farina, Kombili Tunu ho flavores modernu oioin hanesan keju, nan-ut, susu ben, etc.
  3. Dosi ne’ebe produs husi ai han local hanesan fehuk, talas, lakeru, etc.
  4. Etu sedok ho flavores modernu oioin hanesan koto,fore, etc
  5. Batar-dan ho flavores modernu oioin hanesan fuga fali, tau na’an-ruin,etc
  6. Has budu, ho flavores modernu oioin hanesan sin midar no manas, atc.

Ida ne'e hanesan esforsu inovativu ida atu nune'e hahán tradisionál sira bele nafatin iha nesesidade no la lakon husi hahán estranjeiru ne'ebé tama ba merkadu lokal.

 2. Inovasaun ba Prosesu Negosiu nian

 Inovasaun hodi hetan dalan foun atu halo negósiu, bele sai husi kualkér aspetu. Porezemplu, loja ne'e uluk hanesan loja konvensiál no agora hanesan loja online. Uluk imi tenke selu osan, maibé agora imi bele uza funsaun transferénsia.

 3. Modelu Negosiu Inovasaun

 Inovasaun atu hetan dalan foun atu hetan lukru, halo osan ka poupa osan.

 Porezemplu, marka roupa la'ós de'it fa'an roupa maibé mós fornese servisu aluga roupa festa ne'ebé karun. Konsumedor sira sei hetan benefísiu tanba sira sente efisiente liu no marka ne'e mós sei hetan benefísiu maski sira la fa'an roupa.

 4. inovasaun ba haruka sasan (Delivery Innovation

Inovasaun iha maneira foun ida atu sosa sasán ne'ebé konsumidor sira la presiza mai diretamente ba loja tanba sasán sira bele haruka diretamente no lalais. Marka boot balun hanesan Tesla mós halo inovasaun kona-ba entrega karreta iha ne'ebé ita bele sosa karreta online. Tipu inovasaun ida-ne'e halo kompañia sai efisiente, avansadu no lukrativu liu.

B.    TIPU  INOVASAUN NEGOSIU ATU SUCESU BA NAFATIN

Iha ne'e mak sujestaun balu kona-ba oinsá mak ita tenke hahú inovasaun iha hala'o negósiu ida, empreza ki'ik no mós ba foin-sa'e sira:

 1. Esplora kriatividade

Halo negósiu la'ós de'it kona-ba kalkulasaun ne'ebé kuidadu entre kapitál no lukru, maibé presiza prosesu kriativu ida iha negósiu ne'e atu bele avansa  diak liu tan negósiu.

Formulariu kriatividade ne'e presiza iha estratéjia marketing, dezeñu pakote produtu, produsaun reklamasaun, kopia, hadi'a kualidade produtu/servisu, no iha kuaze setór negósiu hotu-hotu. Nunee, atór negósiu sira tenke iha kreatividade no servisu hamutuk ho ekipa sira ne'ebé iha vizaun, misaun, no pasiénsia ne'ebé hanesan atu aumenta valór negósiu nian.

 2. Analize Kompetitor

Prosesu inovasaun ida iha negósiu mak oinsá ita analiza hahalok kompetitivu iha negósiu. Hahu husi produtu saida mak kompetitor sira iha, detalle produtu, karakteristika, servisu, prosesu produsaun, materiál, to'o sira-nia estratéjia marketing.

Depois komprende tiha saida mak ita-boot nia marka falta bainhira kompara ho kompetidor sira, ita-boot no ita-boot nia ekipa tenke hahú inovasaun hodi sai uluk liu fali ita-boot nia kompetidor sira. Pelu menus, nivel produtu ne'ebé ita-boot sira halo la hanesan ho nivel kompetisaun nian iha konsumedor sira-nia oin.

Ita bele adopta estratéjia ne'ebé hanesan ho kompetidor sira ka hanoin ho kreativu liu atu aprezenta buat foun ruma ba merkadu.

3. Konsidera Testemuna Konsumedor sira

Konsumedor sira liu husi testamuna, kritika no sujestaun, ka revizaun fó ideia foun ba ita atu aprende. Konsumedor sira-nia opiniaun hotu, di'ak ka aat, ita tenke konsidera atu inovasaun tuir konsumedor sira-nia nesesidade no espetativa.  

Keta ignora koluna revizaun iha komérsiu eletróniku ka komentáriu husi konsumidor sira iha média sosial. Fo sujestaun hotu atu kria estratéjia ida-ne'ebé forte liu ba ita-nia negósiu iha futuru.

 4. Teknolojia optimizasaun ba negósiu

ÿ Uza abordajen marketing dijitál atu hadi'a ita-nia negósiu. Ita bele hahú fa'an ita-nia produtu ka servisu/sasan sira iha plataforma dijitál sira hanesan média sosiál no website.

ÿ Se ita la iha website, favór ida kontaktu lojaTalk, ne'ebé fornese servisu kriasaun website loja online gratuita.

ÿ Benefisiu husi iha sítiu loja online mak fasilita konsumidor sira atu asesu ba informasaun kona-ba produtu ne'ebé sira fa'an no halo tranzasaun online.

 Apoiu teknolojiku ohin loron permite konsumidor sira atu halo loja ho maneira ne'ebé fasil no pratiku liu.

 5. Laos limitadu ba mudansa

 Negosiu sira ne'ebé hetan susesu sei nafatin tenke inovadu. Halo mudansa pozitivu hodi adapta ita-nia negósiu ba nesesidade konsumidor sira ohin loron.

 Karik ita la bele troka produtu/servisu ne'ebé fornese, maibé aspetu balun hanesan estratéjia marketing tenke troka no ajusta.

6. Formasaun Ekipa Servisu Solid

Ekipa tomak hosi superiór to'o subordinadu hala'o papél ida iha prosesu inovasaun negósiu nian. Porezemplu, halo brainstorm semana-semana dala ida hodi halibur ideia ka sujestaun husi funsionáriu sira.

Treinamentu ba funsionáriu sira tuir sira-nia kampu bele mós sai nu'udar kompañia nia rikusoin atu nune'e sira bele dezenvolve ba negósiu.

 7. Hadia kualidade produtu/servisu

Foti saida mak falta iha produtu/servisu/servisu sira ne'ebé oras ne'e fornese. Buka ideia no inovasaun atu hadi'a kualidade produtu hodi responde ba nesesidade konsumidor sira-nian.

            Ita la presiza kria produtu foun ida-ne'ebé la hanesan ho produtu ne'ebé iha, maibé ita bele hahú hodi hadi'a kualidade produtu tuan hodi hadi'a liután.

Bele bolu marka orijinál KFC ne'ebé la troka no hafolin toman ne'ebé loos. Maske nunee, KFC kontinua inovasaun ba menus ai-han sira seluk hodi kria menus foun tuir tendénsia maibé la muda menu orijinál.

 8. Implementasaun Estratejia Foun Komersiu nian

Hanesan temi tiha ona, estratéjia marketing mak forma inovasaun negósiu ida-ne'ebé haree no forte tebes. Produtu ne'ebé hanesan bele fa'an iha merkadu ho métodu oioin atu dada konsumidor sira-nia atensaun.

 Iha ne'e mak inovasaun balun iha estratéjia marketing :

*      Uza meiu komersiál oioin, hahú husi métodu konvensiál sira iha impresaun jornál no revista sira to'o reklamasaun dijitál sira iha YouTube, IG, FB, Twitter, website, no média sosial sira seluk.

*      Rekruta modelu reklamasaun ne'ebé daudaun popular, influencers, lider xave sira (KOL), ka figura influénsia sira seluk.

*      Uza copywriting tuir konsumidor tarjetu no tuir tendénsia atuál sira.

*      Kriasaun anúnsiu vídeo, vídeo movimentu, animasaun, etc.

Iha ona inovasaun barak iha estratéjia marketing no promosaun sira seluk. Imi no imi-nia ekipa tenke sempre mai ho formuláriu ne'ebé loos atu dada kliente potensiál barak.  

 9. Kontinua kaer metin ba tempu sira

Keta para iha neeba, ita nu'udar ema negosiante tenke halo tuir tendénsia sira ne'ebé daudaun mosu. Porezemplu, ohin loron negósiu hotu-hotu iha sítiu loja online, nune'e ita mós tenke aproveita.

            Se ita la adapta ba dezenvolvimentu merkadu nian, ita-nia marka bele husik hela iha kotuk laran no fasil ba konsumidor sira atu haluha.

10. Halo oráriu ba Programa Inovasaun interna

Proprietariu emprezariál sira bele hetan ideia ba ekipa ida-idak atu hala'o programa inovasaun interna regulár. Objetivu mak atu aloka funsionáriu sira-nia enerjia kriativa no ezekuta ideia sira ne'ebé brilliante ne'ebé bele realiza.

 11. Hadia Fasilidade Eskritoriu/Fasilidade loja

Halo eskritóriu ka loja ne'e konfortavel no tuir ema marka ba funsionáriu no konsumidor sira ne'ebé mai diretamente. Fatin komforte ida atu hola merkadu sei hasa'e konsumidor sira-nia persepsaun di'ak kona-ba ita-nia marka.  

 12. Halo Relatoriu dezempeñu trimestrál

Presiza relatóriu kada trimestre, semestre, ka karik tinan-tinan atu avalia oinsá mak gráfiku kresimentu kompañia/ negosiu nian.

Saida mak fatór sira ba aumentu no oinsá atu mantein. Bainhira remata, relatóriu ne'e sei uza atu buka solusaun no kria planu negósiu potensiál liu tan.

 13. Hasae Rede Negosiu nian

Favor buka parseiru negósiu sira ka kolabora ho kompañia sira seluk atu habelar oportunidade no oportunidade negósiu sira.

 Ida-nee mak sujestaun balu ba inovasaun iha negósiu. Ita tenke kontinua esplora kreatividade no halo mudansa di'ak hodi kontinua hala'o ita-nia negósiu.

Ida ne'e mak diskusaun kompletu kona-ba signifikasaun, vantajen, no sujestaun inovasaun negósiu nian. Se ita la inovasaun, ita-boot nia marka sei la kompete ho kompetidor sira no kliente sira sei husik.

 Halo inovasaun beibeik ho regularidade. Inovasaun tenke halo ho kalkulasaun no konsiderasaun ne'ebé kuidadu.