produsaun hahan ikan |
produsaun axisoris xavi |
Empreendedorismu Inovasaun KULINARIU
KA NEGOSIU AI-HAN
autor Frans Belarmino D.S. Menezes
Inovasaun
negósiu mak prosesu hodi aplika ideia foun, kreatividade, no ideia foun sira
ne'ebé relasiona ho hadi'a produtu ka servisu marka ida nian. Inovasaun iha
negósiu nia objetivu mak atu responde ba nesesidade konsumidor sira-nian, manán
lukru, no sei eziste nafatin iha kompetisaun merkadu.
Emprezariu
ida-idak, maski iha liña negósiu naran deit, tenke sempre halo inovasaun husi
tempu ba tempu hodi mantein no aumenta susesu negósiu nian. Ita labele
laran-susar no para inovasaun tanba kompetisaun negosiu maka'as tebes iha nasau
Timor-Leste, Hahu husi restorante, caffe to ona kantina, ne’ebe hodi hamosu
inovasaun ideias ba vendedor Negosiu kulinariu ai-han iha estra ninin. Ne’ebe
sira nia kreatividades inovasaun liu husi produsaun ai-han ne’ebe oferese ba
publiku (konsumidoris).
Negosiu kulinariu ka negósiu ai-han mak negósiu
ida-ne'ebé nunka mate. Tanba hahán mak ema hotu buka liu. Maske negósiu ne'e la
iha risku ho nia aumentu, tun no dezafiu hotu, negósiu ne'e sei bele sobrevive.
Negosiu kulinariu nia konvidadu halo emprezáriu sira ne'ebé sei halo negósiu
ne'e iha sira-nia inovasaun rasik ka kreatividade. Atu nune'e produtu ne'e iha
vantajen kompara ho kompañia sira ne'ebé kompete ho kompañia sira ne'ebé iha
sira-nia impresaun rasik no úniku ba konsumidor sira no halo sira fila fali
hodi sosa.
Negosiu kulinariu ka negósiu ai-han mak negósiu
ida-ne'ebé eskala uma-kain ne'ebé iha oportunidade di'ak ba agora no iha
futuru. Iha merkadu bisnis iha kapital nasional (Dili), nesesidade vendedor
kantinan Estrada ibu ka ninin, kontinua suli. Haree koñesimentu kona-ba
vendedor kantinan Estrada ibun ka ninin, la'ós de'it ba klasse ekonomia kiik
maibe bele to ona ba klasse ekonomia mediu, maibé mós ba bele hakat ona ba
klasse ekonomia altu tamba Maioria vendedor sira ne’ebe iha halao aktividades
refere ho KREATIVU &
INOVASAUN hodi atrai publiku (konsumedoris), sira nia laran
au-mesmu mos ho presu neebe mak baratu.
Maibe realidade mak iha, se menus kreatividades husi
joventudi hodi hola parte iha Negosiu kulinariu ka negósiu ai-han iha Estrada
ninin, hodi espresa sira nia abilidade kreativu e inovasaun ba publiku liu husi
aktividades empreendedorismu Negosiu kulinariu ka negósiu ai-han Estrada ibun
ka ninin. No joventudi barak refere liu atu ba servisu iha rai liu ho razaun hanesan : iha rai laran menus kompu servisu,
vensimentu la sufisiente, laiha fundus, NSST.
Husi razaun hirak me’ebe mak em-jeral asiste no rona iha publiku ne’e lahos hanoin
ladiak maibe sira (joventudi) hanoin hodi halo flat ekonomia ka blasansu ba osan ne’ebe mak dala wain sulin sai ba
rai liu, hodi fo oportunidade wain mos
ba ema estranjeiru hodi utiliza ba oportunidadae negosiu ki’ik no mediu iha rai
laran hanesan gorengan domina husi ema javanes, trambulan husi pakistaun,
kantina husi ema javanes no pakistaun, NSST.
Hare’e ba dezefius no oportunidade ne’ebe mak
joventudi infrenra iha sira nia moris, mak parte governu, mai ho nia asaun husi
kada ministeriu relavante ne’ebe apoiu mos husi agensia internasional no
nasional sira ne’ebe ejiste iha Timor-Leste hodi hala’o implementa programa
sira hanesan formasaun ba kooperativas, empreendedorismu, komesializasaun, ho
objetivu atu fanu hikas esperitu joventudi sira hodi kaer nia kuda talin rasik.
Meismu joventudi wain hola parte iha formasaun ne’ebe iha, maibe sira barak mos
mak laiha konseinsia atu utiliza siensia ne’ebe mak sira hetan hodi implementa
iha sira nia moris.
Iha parte balun mos observador atu fanun hikas belun
joventudi tomak iha teritorrio Timor-Leste ho lia fuan Ai-kanoik beiala sira
nian katak, “SERVISU HANESAN ATAN, HAN
HANESAN LIU RAI”. Aumesmu tempu mos atu hatenten deit katak LABELE HAKAFODAK HO SALARIU KI’IK ou BO’OT, MAIBE OINSA ITA ATU JERE ita nia
OSAN RASIK.
Liu husi biban ida ne’e observador atu rekomenda ba
belun joventudi, katak ba imi ne'ebé hakarak hala'o negósiu kulinariu, iha
ideia balun ne'ebé imi bele koko, iha deskrisaun iha kraik…..!
A.
TIPU INOVASAUN EMPREZARIAL
Inovasaun iha negósiu
la'ós de'it katak ita tenke kria produtu ka servisu foun ida, maibé iha tipu
inovasaun oioin, hanesan:
1. Inovasaun Produtu
Fo buat balun foun ba
produtu ida atu korresponde ho tendénsia. Porezemplu, oras ne'e iha
- Dosi Torta ho flavores modernu
oioin hanesan keju, marmelada, etc.
- Hudi, Ai-Farina, Kombili Tunu ho
flavores modernu oioin hanesan keju, nan-ut, susu ben, etc.
- Dosi ne’ebe produs husi ai han
local hanesan fehuk, talas, lakeru, etc.
- Etu sedok ho flavores modernu
oioin hanesan koto,fore, etc
- Batar-dan ho flavores modernu oioin
hanesan fuga fali, tau na’an-ruin,etc
- Has budu, ho flavores modernu
oioin hanesan sin midar no manas, atc.
Ida ne'e hanesan esforsu inovativu
ida atu nune'e hahán tradisionál sira bele nafatin iha nesesidade no la lakon
husi hahán estranjeiru ne'ebé tama ba merkadu lokal.
2. Inovasaun ba Prosesu Negosiu nian
Inovasaun hodi hetan
dalan foun atu halo negósiu, bele sai husi kualkér aspetu. Porezemplu, loja
ne'e uluk hanesan loja konvensiál no agora hanesan loja online. Uluk imi tenke
selu osan, maibé agora imi bele uza funsaun transferénsia.
3. Modelu Negosiu Inovasaun
Inovasaun atu hetan
dalan foun atu hetan lukru, halo osan ka poupa osan.
Porezemplu, marka
roupa la'ós de'it fa'an roupa maibé mós fornese servisu aluga roupa festa
ne'ebé karun. Konsumedor sira sei hetan benefísiu tanba sira sente efisiente
liu no marka ne'e mós sei hetan benefísiu maski sira la fa'an roupa.
4. inovasaun ba haruka sasan (Delivery Innovation)
Inovasaun iha maneira foun ida atu
sosa sasán ne'ebé konsumidor sira la presiza mai diretamente ba loja tanba
sasán sira bele haruka diretamente no lalais. Marka boot balun hanesan Tesla
mós halo inovasaun kona-ba entrega karreta iha ne'ebé ita bele sosa karreta
online. Tipu inovasaun ida-ne'e halo kompañia sai efisiente, avansadu no
lukrativu liu.
B.
TIPU
INOVASAUN NEGOSIU ATU SUCESU BA NAFATIN
Iha ne'e mak sujestaun balu kona-ba oinsá mak ita
tenke hahú inovasaun iha hala'o negósiu ida, empreza ki'ik no mós ba foin-sa'e
sira:
1. Esplora kriatividade
Halo negósiu la'ós de'it kona-ba kalkulasaun ne'ebé
kuidadu entre kapitál no lukru, maibé presiza prosesu kriativu ida iha negósiu
ne'e atu bele avansa diak liu tan
negósiu.
Formulariu kriatividade ne'e presiza iha estratéjia
marketing, dezeñu pakote produtu, produsaun reklamasaun, kopia, hadi'a
kualidade produtu/servisu, no iha kuaze setór negósiu hotu-hotu. Nunee, atór
negósiu sira tenke iha kreatividade no servisu hamutuk ho ekipa sira ne'ebé iha
vizaun, misaun, no pasiénsia ne'ebé hanesan atu aumenta valór negósiu nian.
2. Analize Kompetitor
Prosesu inovasaun ida iha negósiu mak oinsá ita
analiza hahalok kompetitivu iha negósiu. Hahu husi produtu saida mak kompetitor
sira iha, detalle produtu, karakteristika, servisu, prosesu produsaun,
materiál, to'o sira-nia estratéjia marketing.
Depois komprende tiha saida mak ita-boot nia marka
falta bainhira kompara ho kompetidor sira, ita-boot no ita-boot nia ekipa tenke
hahú inovasaun hodi sai uluk liu fali ita-boot nia kompetidor sira. Pelu menus,
nivel produtu ne'ebé ita-boot sira halo la hanesan ho nivel kompetisaun nian
iha konsumedor sira-nia oin.
Ita bele adopta estratéjia ne'ebé hanesan ho
kompetidor sira ka hanoin ho kreativu liu atu aprezenta buat foun ruma ba
merkadu.
3. Konsidera Testemuna
Konsumedor sira
Konsumedor sira liu husi testamuna, kritika no
sujestaun, ka revizaun fó ideia foun ba ita atu aprende. Konsumedor sira-nia
opiniaun hotu, di'ak ka aat, ita tenke konsidera atu inovasaun tuir konsumedor
sira-nia nesesidade no espetativa.
Keta ignora koluna revizaun iha komérsiu eletróniku ka
komentáriu husi konsumidor sira iha média sosial. Fo sujestaun hotu atu kria
estratéjia ida-ne'ebé forte liu ba ita-nia negósiu iha futuru.
ÿ
Uza abordajen marketing dijitál atu hadi'a ita-nia
negósiu. Ita bele hahú fa'an ita-nia produtu ka servisu/sasan sira iha
plataforma dijitál sira hanesan média sosiál no website.
ÿ
Se ita la iha website, favór ida kontaktu
lojaTalk, ne'ebé fornese servisu kriasaun website loja online gratuita.
ÿ
Benefisiu husi iha sítiu loja online mak
fasilita konsumidor sira atu asesu ba informasaun kona-ba produtu ne'ebé sira
fa'an no halo tranzasaun online.
Apoiu teknolojiku ohin loron
permite konsumidor sira atu halo loja ho maneira ne'ebé fasil no pratiku liu.
5. Laos limitadu ba mudansa
Negosiu sira
ne'ebé hetan susesu sei nafatin tenke inovadu. Halo mudansa pozitivu hodi
adapta ita-nia negósiu ba nesesidade konsumidor sira ohin loron.
Karik ita la
bele troka produtu/servisu ne'ebé fornese, maibé aspetu balun hanesan
estratéjia marketing tenke troka no ajusta.
6. Formasaun Ekipa Servisu
Solid
Ekipa tomak hosi superiór to'o subordinadu hala'o
papél ida iha prosesu inovasaun negósiu nian. Porezemplu, halo brainstorm
semana-semana dala ida hodi halibur ideia ka sujestaun husi funsionáriu sira.
Treinamentu ba funsionáriu sira tuir sira-nia kampu bele mós sai nu'udar kompañia nia rikusoin atu nune'e sira bele dezenvolve ba negósiu.
7. Hadia kualidade produtu/servisu
Foti saida mak falta iha produtu/servisu/servisu sira
ne'ebé oras ne'e fornese. Buka ideia no inovasaun atu hadi'a kualidade produtu
hodi responde ba nesesidade konsumidor sira-nian.
Ita la presiza kria produtu foun ida-ne'ebé la hanesan ho
produtu ne'ebé iha, maibé ita bele hahú hodi hadi'a kualidade produtu tuan hodi
hadi'a liután.
Bele bolu marka orijinál KFC ne'ebé la troka no
hafolin toman ne'ebé loos. Maske nunee, KFC kontinua inovasaun ba menus ai-han
sira seluk hodi kria menus foun tuir tendénsia maibé la muda menu orijinál.
8. Implementasaun Estratejia Foun Komersiu
nian
Hanesan temi tiha ona, estratéjia marketing mak forma
inovasaun negósiu ida-ne'ebé haree no forte tebes. Produtu ne'ebé hanesan bele
fa'an iha merkadu ho métodu oioin atu dada konsumidor sira-nia atensaun.
Iha ne'e mak inovasaun balun iha estratéjia marketing
:
Uza meiu komersiál oioin, hahú husi métodu
konvensiál sira iha impresaun jornál no revista sira to'o reklamasaun dijitál
sira iha YouTube, IG, FB, Twitter, website, no média sosial sira seluk.
Rekruta modelu reklamasaun ne'ebé daudaun
popular, influencers, lider xave sira (KOL), ka figura influénsia sira seluk.
Uza copywriting tuir konsumidor tarjetu no tuir
tendénsia atuál sira.
Kriasaun anúnsiu vídeo, vídeo movimentu,
animasaun, etc.
Iha ona inovasaun barak iha estratéjia marketing no
promosaun sira seluk. Imi no imi-nia ekipa tenke sempre mai ho formuláriu
ne'ebé loos atu dada kliente potensiál barak.
9. Kontinua kaer metin ba tempu sira
Keta para iha neeba, ita nu'udar ema negosiante tenke
halo tuir tendénsia sira ne'ebé daudaun mosu. Porezemplu, ohin loron negósiu
hotu-hotu iha sítiu loja online, nune'e ita mós tenke aproveita.
Se
ita la adapta ba dezenvolvimentu merkadu nian, ita-nia marka bele husik hela
iha kotuk laran no fasil ba konsumidor sira atu haluha.
10. Halo oráriu ba Programa
Inovasaun interna
Proprietariu emprezariál sira bele hetan ideia ba
ekipa ida-idak atu hala'o programa inovasaun interna regulár. Objetivu mak atu
aloka funsionáriu sira-nia enerjia kriativa no ezekuta ideia sira ne'ebé
brilliante ne'ebé bele realiza.
11. Hadia Fasilidade Eskritoriu/Fasilidade
loja
Halo eskritóriu ka loja ne'e konfortavel no tuir ema
marka ba funsionáriu no konsumidor sira ne'ebé mai diretamente. Fatin komforte
ida atu hola merkadu sei hasa'e konsumidor sira-nia persepsaun di'ak kona-ba
ita-nia marka.
12. Halo Relatoriu dezempeñu trimestrál
Presiza relatóriu kada trimestre, semestre, ka karik
tinan-tinan atu avalia oinsá mak gráfiku kresimentu kompañia/ negosiu nian.
Saida mak fatór sira ba aumentu no oinsá atu mantein.
Bainhira remata, relatóriu ne'e sei uza atu buka solusaun no kria planu negósiu
potensiál liu tan.
13. Hasae Rede Negosiu nian
Favor buka parseiru negósiu sira ka kolabora ho
kompañia sira seluk atu habelar oportunidade no oportunidade negósiu sira.
Ida-nee mak
sujestaun balu ba inovasaun iha negósiu. Ita tenke kontinua esplora
kreatividade no halo mudansa di'ak hodi kontinua hala'o ita-nia negósiu.
Ida ne'e mak diskusaun kompletu kona-ba signifikasaun,
vantajen, no sujestaun inovasaun negósiu nian. Se ita la inovasaun, ita-boot
nia marka sei la kompete ho kompetidor sira no kliente sira sei husik.
Halo inovasaun
beibeik ho regularidade. Inovasaun tenke halo ho kalkulasaun no konsiderasaun
ne'ebé kuidadu.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar
Husu Ba belun Estudante sira atu resposta ba konfirmasaun ne'ebe mak iha slide powerpoint