EMPREZA KI'IK NO MÉDIU (EKM) IHA
PAPÉL ESTRATÉJIKU IHA DEZENVOLVIMENTU EKONÓMIKU NASIONÁL IHA TIMOR-LESTE.
Author : Frans Belarmino. D.S.
Menezes
Empreza
ki'ik no médiu sira (EKM) iha papél Estratéjiku iha dezenvolvimentu ekonómiku
Nasionál, tanba la hanesan ho dezempena papél iha kresimentu ekonómiku no
Empregu, sira mós hala'o papél atu distribui rezultadu dezenvolvimentu. Iha
krize ekonómika ne'ebé akontese ona iha ita-nia nasaun dezde tinan hirak liubá,
iha ne'ebé empreza ho skala boot barak mak stagnadu no hapara tiha sira-nia
atividade, setór ki'ik no médiu ((EKM) ) prova ona atu adapta an liu tan hodi
rezolve krize. Haree ba esperiénsia ne'ebé Timor-Leste hasoru durante krize
ne'e, ida-ne'e sei la sai todan liu atu foka liu ba dezenvolvimentu setór
privadu iha (EKM) s, aleinde ne'e, Unidade Negósiu hirak ne'e dala barak
abandona simple(EKM) nte tanba sira-nia produsaun ki'ik no labele kompete ho
Unidade Negósiu sira seluk.
Dezenvolvimentu
Empreza ki'ik no médiu (EKM) presiza hetan atensaun maka'as hosi Governu no
komunidade atu nune'e bele dezenvolve di'ak liutan ho atór ekonómiku sira
seluk. Polítika Governu nian iha futuru presiza halo tan kondusivu ba
kresimentu no dezenvolvimentu (EKM) s. Governu presiza aumenta nia papél atu
haforsa (EKM) s aleinde dezenvolve parseria komersiál ne'ebé fó benefísiu ba
mutual entre emprezáriu boot no ki'ik sira, no hadi'a kualidade rekursu umanu.
Kondisaun
atuál (EKM) nian iha Timor-Leste
Setór ekonómikume
ne'ebé iha proporsaun boot liu hosi Unidade emprezariál sira mak setór sira (1)
Agrikultura, Pekuária, Floresta no Peska; (2) Komérsiu, otél no restaurante;
(3) Indústria prosesamentu; (4) transporte no Komunikasaun; no (5) trabalhador
sira. Entretantu, setór ekonómiku ne'ebé iha proporsaun ki'ik liu hosi Unidade
emprezariál mak setór (1) mineriu no quarrying; (2) edifísiu sira; (3) Finansa,
arrendamentu no servisu Korporativu; no (4) eletrisidade, gás no bee-moos.
Kona
ba kuantidade, EKM ne'e superiór duni, ida-ne'e bazeia ba faktu katak maioria
empreza sira iha Timor-Leste (liu 99%) mak empreza eskala ki'ik no médiu. Maske
nune'e, ém termus dé rendimentu no riku-soin, bainhira totál rendimentu no
riku-soin ekolojiku iha Timor-Leste kombinadu, la nesesariamente númeru ne'ebé
bele kompete ho empreza Nasionál ho skala ida.
Dadus
hirak ne'e hatudu katak EKM aprezenta iha setór Negósiu barak liu iha
Timor-Leste. Se ita boot sira hakarak haree ba oin, presiza dezenvolve setór
privadu liu-liu EKM, tanba setór ida-ne'e iha poténsia atu mantein estabilidade
ekonómika, aumenta forsa-de-traballu, dezenvolve mundu Negósiu, no hasa'e apbn
no apbd liu hosi impostu.
Dezenvolvimentu setór Empreza ki'ik
no médiu sira (EKM)
Dezenvolvimentu
setór privadu ne'e buat ida-ne'ebé la presiza atu halo. EKM iha papél
importante iha dezenvolvimentu Negósiu iha Timor-Leste. EKM mós nu'udar
emperidor kresimentu empreza boot sira. "besik empreza boot sira hahú hosi
EKM. Empreza ki'ik no médiu tenke kontinua hadi'a no ativu atu bele avansa no
kompete ho empreza boot sira. Se lae, EKM iha Timor-Leste, ida-ne'ebé mak fuan
hosi ekonomia Timor-Leste nian, sei la-bele progresu no dezenvolve.
Buat
ida atu hanoin nafatin kona-ba dezenvolvimentu empreza ki'ik no médiu sira EKM
mak hakat ida-ne'e laos de'it hakat ida-ne'ebé Governu tenke foti no Governu
de'it maka iha responsabilidade. EKM ne'e rasik hanesan parte ne'ebé dezenvolve
hela, bele hola medida hamutuk ho Governu. Aleinde Governu no EKM, papél setór
bankária nian mós importante tebes relasiona ho asuntu hotu-hotu kona-ba
finansiamentu, liuliu kona-ba fornesimentu empréstimu ka estabelese polítika
bankária. Nune'e mós, kona-ba disponibilidade Fundu ka kapitál, papél
investidór nian, tantu husi rai-laran no rai-li'ur, labele ukun.
Tanba
essence, Governu iha obrigasaun atu partisipa iha solusiona problema klasiku
tolu ne'ebé dala barak akontese iha EKM, hanesan asesu ba merkadu, kapitál no
teknolojia ne'ebé dala barak diskuti ona iha semináriu ka konferénsia sira. Iha
buat barak ne'ebé tenke konsidera iha dezenvolvimentu Unidade emprezariál EKM
nian, inklui kondisaun servisu nian, promosaun empreza foun sira, asesu ba informasaun,
asesu ba finansiamentu, asesu ba merkadu, hadi'a produtu ho kualidade no
rekursu umanu sira, disponibilidade servisu dezenvolvimentu emprezariál,
dezenvolvimentu agrupamentu, rede Negósiu, no kompetisaun.
Ida
ne'e tenke realiza, EKM iha Ambiente ida-ne'ebé kompleksu no dinámika. Tanba
ne'e, esforsu atu dezenvolve EKM sei la signifika buat barak se sira la
konsidera dezenvolvimentu luan liu-liu ekonómiku. Konseitu dezenvolvimentu
ne'ebé implementa sei forma regras jogus ba autór Komérsiu (inklui EKM) atu
nune'e esforsus atu dezenvolve EKM la bele implementa parsialmente, maibé tenke
integra ho dezenvolvimentu ekonómiku Nasionál no hala'o ho sustentavel.
Polítika ekonómika (liu-liu dezenvolvimentu Negósiu Mundiál) ne'ebé adopta to'o
agora seidauk kria ligasaun forte ida ba kriasaun ligasaun entre empreza boot
sira no smes.
Problema
ne'ebé EKM hasoru
Jeralmente, problema
ne'ebé empreza ki'ik no médiu sira hasoru inklui :
A.
FATÓR INTERNU SIRA
1.
Falta kapitál no limitasaun asesu ba Finansa
Kapitál
mak fatór prinsipál ne'ebé presiza atu dezenvolve Unidade emprezariál. Falta
kapitál EKM, tanba empreza ki'ik no média sira mak Negósiu privadu ka kompañia
ne'ebé taka ho natureza, ne'ebé depende ba kapitál limitadu liu hosi na'in,
enkuantu kapitál empréstimu hosi Banku ka instituisaun finanseiru sira seluk
difisil atu hetan tanba rekizitu Administrativu no tékniku sira. Rekizitu
ne'ebé sai obstákulu boot liu ba EKM mak provizaun kona-ba kolateral tanba la
iha sasán sufisiente no sufisiente atu uza hanesan kolateral.
Relasiona
ho ida-ne'e, EKM mós hasoru difikuldade kona-ba asesu ba fontes finansiamentu.
To'o oras ne'e, sira ne'ebé hatene didi'ak ona kona-ba finansiamentu mekánika (EKM)
ne'ebé Banku sira fornese hodi hetan garantia. Kona-ba asesu ba finansiamentu
seluk hanesan investimentu, maioria sira laiha asesu ba finansiamentu. Kona-ba
investimentu ne'e rasik, sei iha buat barak ne'ebé presiza konsidera bainhira
odamatan investimentu sei loke ba eko, inklui polítika, tempu, taxa,
regulamentu, tratamentu, direitu ba rai, infraestrutura, no klima Negósiu.
Negósiu
ki'ik barak liu mak buras tradisionalmente no nu'udar Negósiu família ne'ebé
mak pasa tiha ona husi jerasaun ba jerasaun. Kualidade rekursu umanu Negósiu
ki'ik limitadu, tantu iha nivel Edukasaun formál no koñesimentu no abilidade,
afeta maka'as jestaun Negósiu, atu nune'e difisil ba Negósiu atu dezenvolve ho
otimalmente. Aleinde ne'e, ho kualidade rekursu umanu ne'ebé limitadu,
relativamente difisil ba Unidade Negósiu atu adopta dezenvolvimentu teknolojiku
foun hodi hasa'e kompetitividade produtu ne'ebé nia produz.
a) Rede Negósiu ne'ebé fraku no
abilidade penetrasaun merkadu
Negósiu
ki'ik sira, ne'ebé jeralmente Unidade Negósiu família sira, iha rede Negósiu
limitadu liu no kapasidade penetrasaun merkadu ne'ebé limitadu liu, no produtu
sira ne'ebé prodús ne'e limitadu tebes iha númeru no kualidade kompetitivu
menus. Kontráriu ho empreza boot sira ne'ebé iha ona rede ida-ne'ebé sólidu no
hetan apoiu husi teknolojia ne'ebé bele alkansa promosaun internasionál no
di'ak.
b) Mentalidade emprezáriu EKM nian
Buat importante ida-ne'ebé dalabarak ema haluha iha diskusaun ruma kona-ba EKM mak espíritu emprezariál EKM nian rasik. Espíritu ne'ebé temi iha-ne'e inklui mós vontade atu kontinua inovasaun, sai bilán no prontu atu hasa'e sakrifísiu no espíritu atu lori risku. Ambienti rurál ne'ebé mai husi EKM dala barak mós hala'o papél atu influénsia dezempeñu. Porezemplu, ritm husi EKM iha rejiaun sira mak deskansa no ladún ativu atu nune'e dala barak lakon oportunidade.
c) Falta transparénsia
Falta
transparénsia entre jerasaun dahuluk hosi badain eko no jerasaun tuirmai.
Informasaun no rede barak mak subar hela no la fó sai ba parte sira ne'ebé mak
hala'o Negósiu ne'e atu nune'e bele kria difikuldade ba jerasaun tuirmai hodi
dezenvolve sira-nia Negósiu.
B.
FATÓR ESTERNU SIRA
1.
Klima Negósiu Ne'e La Konduz Totalmente
Esforsu
atu empodera empreza ki'ik no médiu (EKM) husi tinan ba tinan sempre monitoriza
no avalia ba sira-nia dezenvolvimentu iha termu sira-nia kontribuisaun ba
kriasaun produtu internu brutu (PIB), Empregu, esportasaun no dezenvolvimentu
atór Negósiu sira nune'e mós ezisténsia investimentu Negósiu ki'ik no médiu liu
husi formasaun kapitál fixu. Indikadór Makroekonomia hirak ne'e hotu sempre uza
nu'udar referénsia iha formulasaun polítika empoderamentu nian no mós indikadór
sira kona-ba susesu implementasaun polítika ne'ebé implementa ona iha tinan
anteriór.
Polítika
Governu nian atu dezenvolve EKM, maske hahú husi tinan to'o tinan ida-ne'e
kontinua atu hadi'a, maibé seidauk konduzivu kompletu. Ida ne'e, entre buat
sira seluk, katak sei iha nafatin kompetisaun la saudavel entre emprezáriu
ki'ik no médiu sira no emprezáriu boot sira.
Obstákulu
seluk ne'ebé EKM hasoru mak hetan lisensa atu hala'o Negósiu. Keixa sira-ne'e
dala barak rona kona-ba prosedimentu barak ne'ebé tenke halo tuir ho kustu
ne'ebé la baratu, ne'ebé planeia ho tempu naruk. Ida ne'e laos relasaun ho
Governu nia polítika ekonómika ne'ebé konsidera la favorese ba parte ki'ik sira
hanesan EKM maibé bele akomoda interese emprezáriu boot sira-nian.
2.
Fasilidade no infraestrutura Negósiu limitadu
Falta
informasaun ne'ebé relasiona ho progresu Siénsia no teknolojia, kauza
fasilidade no infraestrutura sira mós la dezenvolve lalais no la suporta
progresu ne'ebé sira hein ba. Aleinde ne'e, lacommon ba eko sira atu hetan difikuldade
atu hetan fatin ida atu hala'o sira-nia Negósiu tanba rente aas ka falta fatin
Estratéjiku. Pruxemplu ne’ebe mak matan hotu hare iha capital nasional (DILI),
ne’ebe mak halo lakon dili sidade nia furak iha Estrada protokolu mos sai fatin
ne’ebe mak EKM utiliza ba hatutan moris.
3.
Implikasaun sira ba autonomia rejionál
Ho
promulgasaun autoridade rejionál, sira iha autonomia atu regula no maneja
komunidade lokál. Mudansa sistema ida-ne'e sei iha implikasaun ba empreza ki'ik
no média sira ho forma leviedades foun ne'ebé impoin ba EKM. Se kondisaun
ida-ne'e la hetan resposta imediata, nia sei hamenus ekitividade. Nune'e mós,
dala ruma rejionál ne'ebé barak liu mak kria kondisaun la-tetiva ba emprezáriu
sira iha rejiaun li'ur atu dezenvolve sira-nia Negósiu iha área ne'e.
4.
Implikasaun Husi Komérsiu Livre
Tanba
hatene katak AFTA ne'ebé mosu efeitu iha 2003 no APEC iha 2020 iha implikasaun
boot ba empreza ki'ik no médiu sira atu kompete iha merkadu livre. Iha kazu
ida-ne'e, hanesan ka lae, EKM presiza hala'o prosesu produsaun ho produtivu no
efisiente, no bele prodús produtu sira ne'ebé tuir frekuénsia merkadu globál ho
kualidade di'ak hanesan kestaun kualidade (ISO 9000), asuntu ambientál (ISO
14,000), no kestaun direitu umanu. Asuntu Direitus umanus no Empregu. Asuntu
ida-ne'e dalabarak uza ho justu hosi nasaun dezenvolvidu sira nu'udar bareira
ida-ne'ebé la iha kompeténsia atu halo Komérsiu. Ba razaun ida-ne'e, smes
presiza prepara-an atu kompete iha aspetu komparativu no vantajen kompetitivu
sira.
5. kareteristika produtu
ho durasaun badak.
Produtu
industriál ki'ik barak mak iha karakterístika ka karakterístika hanesan produtu
no artezenatu ho durabilidade badak. Bele mós dehan, produtu sira ne'ebé produz
ho EKM Timor-Leste fasil atu hetan estragus no la dura kleur.
6.
Asesu ba merkadu limitadu
Asesu ba merkadu ne'ebé limitadu sei kauza produtu sira ne'ebé prodús labele hetan merkadu kompetitivamente iha merkadu Nasionál no mós merkadu internasionál.
7. Asesu Limitadu Ba Informasaun
Aleinde
asesu ba Finansas, EKM mós hasoru difikuldade kona-ba asesu ba informasaun.
Falta informasaun ne'ebé EKM hatene, barak liu ka menus iha influénsia kona-ba
kompetisaun produtu ka servisu Unidade Negósiu EKM nian ho produtu seluk ho
kualidade. Efeitu hosi ida-ne'e mak infetabilidade produtu no servisu sira-nian
tanba EKM sei penetra merkadu esportasaun. Maibé iha parte seluk, iha mós
produtu ka servisu ne'ebé iha poténsia atu kompete iha merkadu internasionál
tanba laiha kanál ruma ka asesu ba merkadu hirak ne'e, no ikus mai sirkula
de'it iha merkadu doméstiku.
8. Hakat Ka Pasu Sira
Ne’ebe Mak Lao Ona.
Iha
realidade, Governu fó sai ona polítika barak atu haforsa eco, liu-liu liu husi
fó kréditu no asisténsia téknika. Programa kréditu ba dezenvolvimentu tokon
ne'e hala'o ona iha tinan 2019-2021. Aleinde knaar Governu nian, Akademia,
organizasaun naun Governamental sira, no instituisaun peskiza sira hala'o mós
atividade oioin ne'ebé ho objetivu atu dezenvolve EKM.
9. Hakat Langkah yang
Dapat Ditempuh
Hodi
haree ba problema sira ne'ebé EKM hasoru no hakat sira ne'ebé nia halo ona iha
futuru, presiza haka'as an atu halo buat sira tuirmai ne'e:
a)
Á. Kria klima Negósiu konduzivu
Governu
presiza haka'as an atu kria klima ida-ne'ebé konduzivu, entre sira seluk, hodi
buka dame no seguransa iha Negósiu no mós atu simplifika prosedimentu
lisensiamentu Negósiu, halakon impostu no seluk tan.
b)
Asisténsia kapitál
Governu
presiza haluan eskema kréditu espesiál ida ho kondisaun sira ne'ebé la susar ba
ekolojiku sira, atu tulun aumenta sira-nia kapitál, mak liu husi setór servisu
finanseiru formál sira, setór servisu finanseiru informál sira, hodi garante
eskema sira, arrendamentu no Fundu kapitál Emprendimentu nian. Finansiamentu ba
tokon eko tenki uza instituisaun mikrofinansiamentu ne'ebé eziste (mfis) no mós
non-bankaria sira. Instituisaun mikrofinansa Banku nian inklui: BNCTL
c)
Protesaun Negósiu
Tipu
Negósiu balun, liu-liu tipu Negósiu tradisionál sira ne'ebé mak Negósiu grupu
ekonomia ne'ebé fraku, tenke simu protesaun hosi Governu, liu hosi lei ka
regulamentu Governu nian ne'ebé lori ba solusaun ne'ebé mak responsavel
ba-an-nain.
d)
D. Dezenvolvimentu parseria
Presiza
dezenvolve parseria ne'ebé tulun malu entre ekm, ka entre ekm no emprezáriu
boot sira iha uma no rai-li'ur, atu evita monopoliu iha Negósiu. Aleinde ne'e,
atu haluan parte merkadu no jestaun Negósiu ne'ebé efisiente liu. Tanba ne'e
ekm sei iha forsa atu kompete ho autór Negósiu sira seluk, tantu iha rai-laran
no mós iha rai-li'ur.
e)
Formasaun
Governu
presiza hadi'a formasaun ba ekm iha aspetu sira empreza nian, jestaun,
Administrasaun no koñesimentu no kompeténsia sira iha dezenvolvimentu
emprezariál. Aleinde ne'e, presiza mós hetan oportunidade atu aplika rezultadu
formasaun iha terrenu hodi prátika teoria liuhosi dezenvolvimentu parseria
pilotu sira.
f)
Forma instituisaun espesiál
Presiza
harii instituisaun ida-ne'ebé espesifikamente responsavel ba koordenasaun
atividade hotu-hotu ne'ebé relasiona ho esforsu dezenvolvimentu ekm no mós
Funsaun sira atu hetan solusaun hodi bele rezolve problema interna no esterna
ne'ebé ekm hasoru.
g)
Harii Asosiasaun
Asosiasaun
sira ne'ebé eziste presiza hametin, atu aumenta sira-nia papél, entre sira
seluk, iha dezenvolvimentu rede informasaun Negósiu nian ne'ebé presiza
tebe-tebes ba dezenvolvimentu Negósiu ba sira-nia membru sira.
h) Haburas promosaun
Atu
aselera liutan prosesu parseria entre ekm no empreza boot sira, presiza média
espesiál ho esforsu atu promove produtu sira ne'ebé produz. Aleinde ne'e,
presiza hala'o mós talk show ida entre Asosiasaun ho ninia parseiru Negósiu
sira.
i)
Dezenvolve kooperasaun iguál
Iha
nesesidade atu iha kooperasaun ka koordenasaun armoniozu entre Governu no mundu
emprezariál hodi halo inventáriu ida kona-ba kestaun atuál sira ne'ebé
relasiona ho dezenvolvimentu emprezariál.
j)
Dezenvolve fasilidade no infraestrutura
Presiza
aloka fatin Negósiu ba tokon eko iha fatin Estratéjiku sira atu nune'e nia bele
aumenta poténsia ba kresimentu ba tokon ne'e.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar
Husu Ba belun Estudante sira atu resposta ba konfirmasaun ne'ebe mak iha slide powerpoint